Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaisen vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Tamperelainen verkkokauppafirma: Verkkokauppa ohittaa perinteisen kaupan 2025 mennessä – "Korona opetti verkkokauppaan, tämä juna ei enää käänny"

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon.

Tamperelaisen Vilkas Groupin tuottama yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta.

– Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski yhtiön tiedotteessa.

Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien kasvaneen viime vuonna 60 prosenttia, kun vuosina 2017–19 keskimääräinen kasvu vaihteli 5–10 prosentin välillä. Data kertoo tilausmäärien kasvaneen viimeisellä neljänneksellä jo miltei 80 prosenttia.

– Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny. Iso kisa siirtyi verkkoon! Yritysten on panostettava entistä enemmän verkkoon, ja kilpailun myötä kisa ruokkii itseään, siirtymä verkkoon tulee kaikkiaan kiihtymään, analysoi Korkiakoski.

Matkahuollon tilastot vahvistavat tiedot verkkokaupan kasvusta muutenkin viime vuonna.

– Kuljetimme juuri tuon 60 prosenttia enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 tammi-lokakuussa, kuittaa Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola tiedotteen mukaan.

Korkiakosken ennuste siirtymisestä verkkokaupan valtakauteen viimeistään 2025 ei ole Matkahuollolle pelkästään uskottava arvio, vaan jo tapahtuvan suunnittelun looginen perusta.

Matkahuollon Jakola pitää selvänä, että kilpailu verkkokaupan logistiikassa kiristyy huomattavasti.

– Markkinaosuuksista taistellaan, ja se tulee näkymään hinnoissa entistä enemmän. Tavalliset kuluttajat tulevat hyötymään, koska kilpailun vaikutukset ulottuvat läpi koko ketjun loppuasiakkaaseen asti. Eikä kyse ole vain hinnasta, vaan asiakaskokemus on todella olennaista.

– Noutopisteiden määrä, aukioloajat, digitaaliset palvelut kuten toimitusseuranta, kotijakelu… Verkkokaupoilla pitää olla tarjolla monipuoliset toimitustapa-vaihtoehdot, jotta vaativat kuluttajat pysyvät tyytyväisinä, muistuttaa Jakola.

Yli 2000 verkkokauppiasta alustatoimittajana palveleva Vilkas Group arvioi verkkokaupan lisääntyvän dominanssin vaikutukset vielä monin tavoin laajemmiksi.

– Lisäksi pitää varautua Amazonin tuloon. Hyvää esimerkkiä paikallisesta sopeutumisesta näyttää Tampere, joka tähtää verkkokaupan pääkaupungiksi. Mutta tämä ei yksinään riitä, vaan jokaisen muunkin kaupungin ja kaupanalan toimijan tulisi pysyä isossa murroksessa mukana ja sopeutua uuteen aikaan, lataa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.