Tampereella tehdään taas järeä siirto – Ensi viikolla ylikulkusilta liikkuu 30 metriä

Santalahden ylikulkukäytävä. Raitiotieallianssi
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Jalankulkijoiden ylikulkukäytävä siirretään Santalahdessa ensi viikolla. Samalla Paasikiventien ylitykseen ja bussipysäkkien käyttöön tulee muutoksia.

Ylikulkukäytävä siirretään 12.-14. tammikuuta Santalahden nykyinen jalankulun ylikulkukäytävä noin 30 metriä keskustan suuntaan. Ylikulkukäytävä siirretään peräkkäisinä öinä kahdessa eri lohkossa. Siirrettävät lohkot ovat noin 16 metriä leveitä ja niiden paino on yhteensä noin 40 tonnia.

Paasikiventien ajorataa kavennetaan töiden ajaksi siten, että työalueen kohdalla on yksi kaista kumpaankin suuntaan. Nostotyö suoritetaan suljetulta ajoradalta. Siirrot tehdään yöllä hiljaisen liikenteenaikana. Aamulla työmatkaliikenteen alkaessa on käytettävissä normaalisti kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan.

Työt tehdään keliolosuhteiden salliessa, ja esimerkiksi kova tuuli tai lumipyry voi siirtää töitä eteenpäin suunnitellusta ajankohdasta.

Siirron aikana ylikulkukäytävä ja sen pohjoispuolella sijaitseva bussipysäkki (Rantatie 1006) lännen suuntaan on pois käytöstä tiistain ja keskiviikon sekä keskiviikon ja torstain välisinä öinä eli 12.-14. tammikuuta klelo 20.00 - 6.00. Suljetun bussipysäkin sijasta Lielahden suuntaan matkustavien tulee käyttää edellistä pysäkkiä (Santalahti 1002), joka sijaitsee Paasikivenkadun risteyssillalla. Ylikulkukäytävän siirron jälkeen bussipysäkki (Rantatie 1006) otetaan jälleen käyttöön.

Siirtotöiden aikana myös ylikulkukäytävän eteläpuolella sijaitseva bussipysäkki (Venesatama 1009) keskustan eli idän suuntaan on samoin pois käytöstä kahtena yönä 12.-14. tammikuuta kello 20.00-6.00. Pysäkkiä korvaa noin sata metriä keskustaa lähempänä sijaitseva pysäkki (Rantatie 1007). Joukkoliikenteen muutoksista tiedottaa Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse.

Jalankulku alueella ja käytössä oleville bussipysäkeille on töiden aikana ohjattu kiertoreittien kautta.

Nykyinen ylikulkukäytävä muuttuu siirron jälkeen väliaikaiseksi jalankulkutieksi Paasikiventien yli raitiotien ja uuden ylikulkusillan rakentamistöiden ajaksi. Siirron jälkeen ylikulkukäytävän hissit on poistettu pysyvästi käytöstä, joten sen käyttö ei rakentamistöiden aikana ole täysin esteetöntä.

Puisen ylikulkukäytävän päihin tulee noin kaksi metriä leveät teräsportaat sekä luiskat, joiden kautta esimerkiksi lastenrattaiden ja pyörien kuljetus on mahdollista. Molemmissa päissä sijaitsevien puuportaiden sekä betonisten pilareiden ja hissitornien purkaminen alkaa siirron jälkeen ja jatkuu helmikuulle.

Nykyisen puisen ylikulkukäytävän tilalle rakennetaan leveämpi teräsbetoninen, esteetön ylikulkusilta. Uuden ylikulkusillan työt alkoivat joulukuussa porapaalutuksilla. Jopa 20 metrin syvyyteen ulottuvat paalut betonoidaan ja raudoitetaan paalutuksen jälkeen. Tammikuussa sillalle tehdään perustamistöitä sekä maatukien ja pilareiden muottitöitä. Uuden sillan on määrä valmistua käyttöön vuoden 2021 lopulla. Siihen saakka Paasikiventien voi ylittää uuteen kohtaan siirrettyä entistä ylikulkukäytävää pitkin sekä esteetöntä kiertoreittiä Paasikivenkadun risteyssillan ja Sahansaarenkadun kautta.

Sillan kokonaispituus on lähes 150 metriä, ja se ulottuu Pispalanrinteen puolelta raitiotien, Rantatien ja Paasikiventien yli Santalahteen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut