"Alueella oli Prisman mentävä aukko" – kilpailu Partolan asiakkaiden euroista kiristyy

Naapurit: Uusi Prisma tuo taajaan kauppakeskittymään yhden uuden marketin lisää.

Pirkanmaan osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kertoo, että Pirkkalan Prisma tulee olemaan kokeilualusta uusille konsepteille. Riina Haapala

Riina Haapala

Partolan alueen ostoskeskittymä kasvoi uudella jäsenellä, kun Pirkkalan Prisma avasi viime viikolla ovensa.

– Partolan kaupallinen keskittymä on vahva ja alue on kehittynyt hienosti. Kilpailutilannetta kun analysoitiin, niin Citymarket tekee hienoa työtä omalla konseptillaan ja Lidl on kulman takana omalla konseptillaan. Olemme halunneet tuoda tähän asiakkaille parhaan tarjooman, joten muutettiin S-market Prismaksi, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Jylhän mukaan alueella oli Prisman mentävä aukko. Päätös rakentamisesta tehtiin viime vuoden joulukuussa ja rakentaminen alkoi kesäkuussa.

Kilpailutilanne Partolassa on tiukka. Jylhä myöntää, että kaikki kilpailevat samoista asiakkaista.

– Partolan asema on siitä hieno, että tämä on saavutettavuudeltaan tosi helppo. Sijaintina tämä on erinomainen, Jylhä sanoo.

– Meillä on vahva pohja S-marketin kautta muodostunut ja muuttamalla tämä Prismaksi uskon, että meillä on oma paikka ja pärjäämme.

Partolan asema on siitä hieno, että tämä on saavutettavuudeltaan tosi helppo.

Odotuksena on löytää oma asema päivittäisenä ruokakauppana. Noin 5 500 neliön Prismassa jostakin on jouduttu karsimaan ja Jylhän mukaan Pirkkalassa on panostettu erityisesti ruokapuoleen.

– Jos vertaa käyttötavarapuolta vaikka Kalevan ja Lielahden Prismoihin, missä ne ovat vahvat, niin tämä on rakennettu päivittäistavaran ehdoilla, Jylhä sanoo ja lisää, ettei jokaiseen kauppaan kannata tehdä samanlaista valikoimaa, kun Lielahteen ja Kalevaan on vain kymmenisen kilometriä.

Pirkanmaan pienin ei Pirkkalan Prisma kuitenkaan ole. Ideaparkin Prisma on noin 5000 neliömetriä. Kolmanneksi pienimmäksi nousi nyt 7000 neliön Nokian Prisma.

Vaatimattomasti Pirkanmaan Osuuskauppa ei kuitenkaan aio asiakaskilpailuun lähteä. Ryhmäpäällikkö Mari Riutan mukaan esimerkiksi heviosastosta on päätetty tehdä ”Pirkanmaan paras”. Tätä varten kauppaan on tuotu muun muassa pirkkalalaisen Netledin kasvatuskaappi. Kaapissa kasvaa yrttejä, jotka on esikasvatettu Netledin vertikaaliviljelmällä. Vastaavaa ei ole Suomessa ennen nähty, mutta Netledillä on vastaava kasvatuskaappi ICA-myymälässä Göteborgissa.

Pirkkalan Prisma on myös Pirkanmaan Osuuskaupan kokeilualusta uusille konsepteille. Ensimmäistä kertaa Prismassa, Pirkkalassa on ravintolamaailma. Kokonaan uusi konsepti on drive in -kaista, jolla voi ostaa ravintolamaailman annoksia.

– Täältä pyritään monistamaan asioita muihin Prismoihin. En usko, että jää viimeiseksi, Jylhä sanoo drive in -kaistaan viitaten.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut