Muodostuuko Sepänkadusta seuraava ratikkasumppu? – "Ihmiset saisivat ajaa hiljempaa..."

Liikenne: Raitiotien toisen vaiheen valmistelu voi näkyä ruuhkautumisena.

Lohkopäällikkö Olli Tuomisto kertoo, että kaistojen väheneminen Paasikivenkadulla aiheutti ensin ruuhkaa, mutta nyt liikenne sujuu paremmin. Riina Haapala

Riina Haapala

Sepänkadulla ja Paasikivenkadulla valmistaudutaan jo raitiotien toiseen vaiheeseen.

Sepänkadun ja Paasikivenkadun risteykseen on tehty jo liikenneympyrä ja Paasikivenkadun liikenne rajattu viideltä kaistalta kolmelle kaistalle.

– Vanhat pohjoisen puolen ajoradat ovat meidän työalueena. Siellä siirretään johtoja koko Paasikivenkadun matkalta, kertoo lohkopäällikkö Olli Tuomisto.

Samalla koko katu rakennetaan uudestaan.

– Tulee uudet jalankulun ja pyöräilyn väylät ja ajoradat, Tuomisto kertoo.

Paasikivenkadun ensimmäinen vaihe kestää ensi vuoden touko-kesäkuuhun, jolloin osa liikenteestä siirretään uudistetulle pohjoiselle ajoradalle ja otetaan työalueet eteläpuolelta.

Alku varmasti voi aiheuttaa pientä ruuhkautumista.

Uudet järjestelyt ovat sujuneet melko hyvin.

– Silloin kun tehtiin nämä järjestelyt, niin heti ensimmäisenä päivänä oli hiukan ruuhkaa, mutta ei nykyään ole. En tiedä, onko löytynyt jo vaihtoehtoisia reittejä, Tuomisto kertoo.

Alueella on 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus, mutta sitä ei täysin noudateta.

– Ihmiset saisivat ajaa hiljempaa, ihan turvallisuuden takia.

Ensi keväänä on vuorossa iso muutos, kun Sepänkatu suljetaan liikenteeltä. Sen lisäksi, että Sepänkadulle tulee raitiotie, se uusitaan Tuomiston mukaan talojen seinästä seinään.

– Johtosiirrot ovat iso osa. Ratikan alle ei voi jäädä pitkittäissuuntaisia johtoja, Tuomisto sanoo.

Poikittain raitiotien alle jäävät johdotkin suojataan.

Sepänkadun katkaisu tuo myös ison muutoksen totuttuihin ajoreitteihin.

– Ei sitä varmaan ennen löydä uusia ajoreittejä ennen kuin se konkretisoituu. Kyllä varmaan liikenne lisääntyy Pirkankadulla ja Satakunnankadulla, Tuomisto arvelee.

– Alku varmasti voi aiheuttaa pientä ruuhkautumista, mutta uskoisin, että kun vähän aika kuluu, niin lähtee sujumaan.

Tulevana keväänä suljetaan myös Sepänkadun silta, joka puretaan kokonaan pois ja tilalle rakennetaan uusi, nykyistä huomattavasti suurempi silta.

– Siihen tulee raitiotie ja uudet hienot jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä ajoradat, Tuomisto kertoo.

Sillan alapuolella kulkeviin juniin purkaminen ja uuden sillan rakentaminen eivät vaikuta.

– Sillan alle tehdään ensin työsilta, joka suojaa junaradan omaksi alueekseen.

Työsilta on paikallaan sekä vanhaa purettaessa että uutta rakennettaessa, jolloin junat pääsevät kulkemaan häiriöttä. Siltatyöt kestävät arviolta 15 kuukautta. Tarkkaa päivämäärää sillan sulkemiselle ei ole vielä päätetty.

Työmaa etenee vaiheittain

Paasikivenkadulla on nyt käytössä yksi kaista keskustan suuntaan ja kaksi kaistaa keskustasta lännen suuntaan.

Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymässä on otettu käyttöön väliaikainen kiertoliittymä.

Kiertoliittymä on käytössä kevääseen 2021, jolloin Sepänkadun ja Paasikivenkadun välinen liikenne katkaistaan sillan uusimistöiden vuoksi.

Kiertoliittymässä on vapaa oikea kaista lännen suuntaan, mutta sitä joudutaan tietyissä työvaiheissa ajoittain sulkemaan. Tästä voi aiheutua jonoutumista ja matka-ajan pidentymistä iltapäiväliikenteessä.

Lähde: Raitiotieallianssi

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut