Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pelkkä kaupanteko ei enää Ideaparkille riitä – "Haluamme, että ihmiset tulevat meille myös liikkumaan monipuolisesti..."

Muutos: Lempäälän kauppakeskuksessa voi pian sekä hiihtää, kylpeä että tehdä ostoksia. Konseptia kutsutaan hybridikauppakeskukseksi.

Ei enää pelkkä kauppakeskus, vaan hybridikauppakeskus. Käytännön tasolla: Lempäälän Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola sanoo heti puheenvuoronsa alkajaisiksi, että pelkkä kaupanteko ei enää suomalaisen ostoskeskuksen ainoaksi menestystekijäksi riitä.

– Me haluamme, että ihmiset tulevat tänne paitsi ostamaan, mutta myös liikkumaan monipuolisesti ja yleensä käyttämään omaa vapaa-aikaansa, Vainiola tähdentää.

Liikkumisessa on riittänyt vaihtoehtoja tähänkin asti. Ideaparkissa on tällä hetkellä mahdollisuudet harrastaa yli 20 eri urheilulajia.

Jo tähänkin asti Ideaparkissa on sattunut ja tapahtunut. On nähty lumirallia ja kilpailtu seiväshypyssä. Vuositasolla tapahtumia on ollut 150 tapahtuman vuosivauhtia.

Jatkossa määrää on tarkoitus nostaa ainakin sadalla – sitä tarkoitusta palvelevat muun muassa kesän aikana uudistuva, 3 200 neliömetrin tapahtuma-areena, johon mahtuu 1 200 katsojaa. Tarkoitus on järjestää myös konsertteja, joihin mahtuu 2 000 katsojaa.

Areenasta on tulossa myös Tampereen Classicin kotiotteluiden pyhättö ja toiminnan keskus – muun muassa seuran toimisto löytyy jatkossa Ideaparkista.

– Voi olla, että olemme maailman ensimmäinen sisäpalloilun pääsarjaseura, jonka koko toiminta on kauppakeskuksessa. Sinänsä ympäristö ei ole mitenkään vieras – kolme vuotta sitten pelasimme salibandyä singaporelaisessa ostoskeskuksessa, seuran toiminnanjohtaja Pasi ”Passo” Peltola muistelee.

Salibandyseura Classic tulee Lempäälään upouudella logolla. Tampereen Pyrinnön Jarmo Hakanenkin on kiinnostunut Ideaparkin mahdollisuuksista, mutta yksi asia tehdään eri tavalla kuin Classic, joka ilmoitti myös vaihtavansa graafista ilmettään sekä seuratunnusta.

– Meidän logomme ei vaihdu mihinkään. Se on ollut olemassa vuodesta 1912 ja se on hieno, Hakanen alleviivasi.

Eikä siinäkään vielä kaikki: muutaman vuoden päästä ovat valmistumassa hiihtopuisto ja kylpylä.

Ideapark avaa alustavan suunnitelman mukaan vuonna 2023 maan alle rakennettavan Hiihtopuiston samassa aikataulussa yhdessä uimahallin ja kylpylän kanssa.

– Etelä-Suomessa on nykyään erittäin leudot talvet, ja se tekee hiihdon harrastamisesta hyvin haastavaa. Suomessa on tällä hetkellä kuusi hiihtoputkea, mutta aikaisemmin niitä ei ole ollut keskellä kauppakeskuksen asiakasvirtoja. Tarkoitus on rakentaa siitä paikka, joka soveltuu niin aktiiviharrastajalle kuin kilpaurheilunkin tarpeisiin, Vainiola visioi.

Ja on kaksi asiaa, jota Ideapark haluaa tulevina vuosina olla. Sloganin tasolla se tarkoittaa enemmän kuin erilainen. Käytännössä Ideapark aikoo olla Suomen suurin kauppakeskus seuraavan kolmen vuoden aikana.