Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaisen vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Punalaputettu aleruoka vähentää myös ruokahävikkiä – Näin ruokahävikki väheni 3 miljoonalla kilolla

Elintarvikeala vähensi ruokahävikkiä yli kolme miljoonaa kiloa materiaalitehokkuuden sitoumuksella, tiedottaa Motiva. Motiva on valtion kestävän kehityksen yhtiö, jonka tehtävänä on nopeuttaa siirtymistä kestävään yhteiskuntaan ja elämäntapaan.

Elintarvikeala allekirjoitti ensimmäisenä toimialana Suomessa materiaalitehokkuuden sitoumuksen, jossa asetettiin tavoitteet ja mittarit materiaalitehokkuuden parantamiselle vuosille 2019–2021.

Reilut kolme miljoonaa kiloa ruokahävikkiä vähennettiin suorilla hävikin vähentämiseen tähtäävillä keinoilla, kuten hävikin seurantaa ja mittaamista kehittämällä, tilaus-toimitusketjua optimoimalla sekä päivittäistavarakaupassa hävikin syntyä ehkäisevin myyntitavoin, kuten viimeisen käyttöpäivän tuotteita punalaputtamalla.

– Eniten kustannussäästöjä, reilun neljän miljoonan euron edestä, yritykset raportoivat saavuttaneensa prosessien materiaalitehokkuutta parantamalla. Näillä toimilla elintarviketeollisuuden yritykset vähensivät samalla ruokahävikkiä yli 300 000 kiloa, kertoo Motivan asiantuntija Aki Finér tiedotteessa.

Materiaalitehokkuuden sitoumus laadittiin vuonna 2019 elintarviketeollisuuden, päivittäistavarakaupan ja pakkausalan sekä kolmen ministeriön kesken. Sen tavoitteena oli vähentää ruoan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia vapaaehtoisin toimin sääntelyn sijaan.

Sitoumuksen on allekirjoittanut tähän mennessä kaikkiaan 16 elintarvikealan yritystä. Esimerkiksi suurimmat päivittäistavarakaupan toimijat, Kesko, S-ryhmä ja Lidl, ovat mukana sitoumuksessa. Elintarviketeollisuuden yrityksistä sitoumukseen on liittynyt yli 20 prosenttia alan yrityksistä liikevaihdon volyymissa mitattuna.

– Päivittäistavarakaupan yrityksissä tehdään paljon työtä ilmastovaikutusten hillitsemiseksi. Sitoumus on yksi tapa tuoda lisänäkyvyyttä tälle tärkeälle, kuluttajiakin kiinnostavalle työlle, sanoo tiedotteessa johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.

– Myös yritysten saavuttamat kustannussäästöt ovat niin mittavia, että toimintaa kannattaisi laajentaa muille teollisuuden aloille. Potentiaalia on myös elintarvikealan sisällä, sillä kaikki isot elintarviketeollisuuden yrityksemme eivät ole tässä vielä mukana, Finér jatkaa.