Veikko-poika ja yrittäjä-Matti jäivät sanattomaksi, kun Ratikka rullasi Hämeenkadulle – "Kaikki kaupungissa ei mahdu ratikkalinjan ympärille"

Riki Jylhän ja Sanna Tuurnaksen Veikko-poika meni ratikan nähdessään aivan sanattomaksi. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

– Yhtymäkohtia löytyy Juhani Ahon Rautatiehen ja Matin ja Maijan käytökseen. On tämä niin suuri ihme, että katsomaanhan sitä pitää tulla.

Kaupunginvaltuutettu Yrjö Schafeitelin (TaPu) sarkastiseksi taipuva Facebook-kommentti piti osaltaan kutinsa: Tampereen ydinkeskustaan oli saapunut sunnuntaina satoja ihmisiä seuraamaan, miten ratikka kiihdytteli ensimetrinsä Hämeenkadulla.

Petsamosta keskustaan pienen lapsen ja juoksuvaunujen kanssa saapunut Kimmo Lahti oli innoissaan ratikan ensiaskeleista.

– Kyllä se hyvältä vaikuttaa. Tuo uuden elementin liikkumiseen, ja tuntuu todella hienolta. Historiallinen hetki, Lahti innostui.

– Varmasti tulee paljon käytettyä kun liikennöinti alkaa. Aikataulut on helppo muistaa, ja se tulee luotettavasti ajallaan. Ratikka on hyvä lisä liikenteen tarjontaan Tampereella, hän jatkoi.

Myös liikennemuodon ympäristövaikutukset ovat Lahden mieleen. Hän ei kaupungissa juurikaan henkilöautolla liiku.

Sanna Tuurnas, Riki Jylhä ja Veikko-poika olivat saapuneet paikalle Pyynikin maisemista. Sinne suuntaan ratikka tulee liikennöimään säännöllisesti.

– Kyllä se oli hieno kokemus. Oli vähän juhlan tuntua jo heti aamulla, innokkaana tulimme katsomaan miltä se näyttää. Veikko-poika oli vaunun nähdessään todella innoissaan: kyllä hän ihan sanattomaksi meni, kun vihdoin ja viimein ratikka tuli näkyviin, Sanna Tuurnas innostuu.

Hän uskoo, että uusi liikennemuoto helpottaa ennen kaikkea keskustassa liikkumista.

– Varmasti ratikka helpottaa keskustan liikennöintiä, jahka nämä kaikki työmaat saadaan tästä ensin alta pois. Uskon, että ratikka varmasti tuo paljon positiivisuutta ja uutta elinvoimaa keskustan alueellekin, Tuurnas arvioi.

– On hieno asia, että tämän uudistuksen myötä on Hämeenkadulle tehty myös hyvät pyörätiet, Riki Jylhä lisää.

Taina ja Matti Saranko edustavat ratikan suhteen hieman kriittisempää kantaa.

– Maksupohja on riittävä, mutta käyttäjämäärä kohdistuu liian pieneen osaan maksajista. Jos 70 prosenttia maksajista maksaa 30 prosentin matkustamisen, niin onhan siinä epäsuhtaa. Kaikki kaupungissa ei mahdu ratikkalinjan ympärille, Matti Saranko sanoo.

Kriittisyys selittyy osittain myös Matin ammatilla.

– Minulla on ollut autoalan yritys Hatanpäällä pidemmän aikaa. Tietysti sen kautta suhtautuminen yksityisautoiluun tai toisaalta vastaavasti joukkoliikenteeseen on muodostunut sellaiseksi kuin se nyt onkin, hän pohtii.

Näin Ratikan koeajot jatkuvat loppuviikolla Tampereen keskustassa – "On hyvä muistuttaa jälleen liikenneturvallisuudesta"

Ratikka saapui Tampereen keskustaan kuin rocktähti stadionille – Katso video, kun ratikka saapuu Hämeenkadulle

Kolumni Ratikka tappoi keskustan... vai tappoiko? – "Hämeenkatu näyttää nyt upealta ja modernilta eurooppalaiselta pääkadulta"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut