Miltä kuulostaisi päästellä junalla Harjuniittyyn ja Siuroon? – Nokia selvittää nyt lähijunaliikenteen mahdollisuuksia

Selvityksen mukaan M-junan jatkaminen Harjuniittyyn olisi mahdollista ilman merkittäviä muutostarpeita aikatauluihin. Riina Haapala

Riina Haapala

Nokian kaupunki on kartoittanut lähijunaliikenteen kehittämismahdollisuuksia. Selvityksen mukaan Harjuniityn ja Siuron seisakkeet olisivat toteutettavissa kohtuullisin kustannuksin 2020- ja 2030-luvuilla. Nokian aseman käyttäjämäärät ovat kasvaneet lähes 42 prosenttia eli noin 31 000 matkustajalla vuosittain viimeisen kuuden vuoden aikana.

– Kesäkuussa julkistetun valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen yhtenä keskeisenä hankkeena on Tampereen seudun lähijunaliikenteen jatkokehittäminen. Tavoitteena on vakiinnuttaa Nokialle tärkeä lähijunaliikenne pitkällä aikavälillä, sanoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen Nokain tiedotteessa.

Ramboll Finland Oy:llä teetetyn lähijunaselvityksen mukaan Harjuniityn seisakkeen suunnitelma olisi hyvä saada toteuttamisvalmiiksi seuraavalle MAL-sopimuskierrokselle, joka koskee vuosia 2024–2027. Harjuniityn seisakkeen kustannukset ilman uutta sivuraidetta olisivat alustavan arvion mukaan noin puoli miljoonaa euroa ja lisäraiteen kanssa noin 1,5 miljoonaa euroa.

– Alustavien aikataulutarkasteluiden perusteella nykyisen M-junan jatkaminen Nokialta Harjuniittyyn olisi mahdollista ilman merkittäviä muutostarpeita aikatauluihin. Tunnin vuoroväli Nokialle tai Harjuniittyyn on teoriassa aikatauluteknisesti mahdollista läpi koko päivän, kertoo Rambollin projektipäällikkö Eero Kauppinen tiedotteessa.

Lähijunaselvityksen mukaan Siuron seisakkeen toteuttamissuunnitelma laadittaisiin vuosien 2028–2031 aikana. Sen kustannukset olisivat vaihtoehdosta riippuen puolesta miljoonasta kahteen miljoonaan. Alustaviin kustannusarvioihin ei sisälly pysäköintialueita tai kulkuyhteyksiä liikenneverkkoon.

Nokian kaupunki voisi edetä lähijunaliikenteen kehittämisessä kolmivaiheisen etenemissuunnitelman kautta, joka on sidottu MAL-sopimuskausiin, jotta seisakkeiden valtiontuen osuus voidaan maksimoida.

– Kolmivaiheiseen suunnitelmaan sisältyy myös Nokian nykyisen rautatieaseman ympäristöön suunniteltu matkakeskus, joka palvelee lähi- ja kaukojunia, linja-autoja, yksityisautoja, jalankulku- ja pyöräilyliikennettä sekä liityntäpysäköintiä. Matkakeskuksen, toisen asemalaiturin sekä ratapihan toteuttaminen on aikataulutettu jo nykyiselle MAL-sopimuskaudelle eli vuoteen 2023 mennessä, sanoo maankäyttöjohtaja Kari Stenlund tiedotteessa.

Stenlundin mukaan Tampereen kaupunkiseudun laaja yhteinen tahtotila ja selkeä strategia edesauttavat lähijunaliikenteen ja Tampere-Pori-radan seisakkeiden kehittämistä. Vuoden 2019 joulukuussa alkanut M-lähijunakokeilun tulokset ovat olleet koronaviruspandemiasta huolimatta positiivisia.

Alkuvuoden matkustajamäärä kasvoi yli 45 prosenttia Nokialla edelliseen vuoteen verrattuna. Myös uusi Tesoman seisake Tampereella edistää koko rataosuuden lähijunaliikennettä, sillä se luo pohjan tavoiteltavalle asemaverkostolle Tampereelta Nokian suuntaan.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut