Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tampereen parkkiautomaatteja korvataan nyt infotolpilla – "Kyllähän ne tolpat vähemmän maksavat kuin automaatit"

Pysäköinti: Yhä useampi maksaa parkkimaksunsa mobiilisovelluksella. Se vähentää kolikkoautomaattien tarvetta.

Osa Tampereen pysäköintiautomaateista korvataan uusilla infotolpilla. Tolpissa kerrotaan, missä sijaitsee lähin pysäköintiautomaatti ja millä eri mobiilisovelluksilla pysäköinnin voi maksaa.

Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi kertoo, että maksuautomaatteja on katukuvassa tietyn suunnitelman mukaisesti, esimerkiksi yksi automaatti 300 metrin välein. Uusia infotolppia tuodaan esimerkiksi maksuautomaattien väliin.

– Lisätään autoilevan asiakkaan informaatiota. Jos on vaikka sellainen kohta, ettei automaattia näy, niin tolppa vähentää epätietoisuutta, Koivuniemi sanoo.

Osa maksuautomaateista poistetaan kokonaan, kun esimerkiksi pysäköintipaikkoja ei liikennemuutosten tai työmaiden takia enää vanhoilla paikoilla ole.

Suurin osa poistettavista parkkiautomaateista on vanhoja ja niiden käyttöikä on ylittynyt.

Käteismaksaminen on myös vähentynyt. Koivuniemi kertoo, että jo nyt on huomattu, että pysäköijät kävelevät automaatille ja siellä maksavat pysäköintinsä sovelluksella.

Kolikosta jää enää tosi vähän toimijan näkökulmasta.

Käteismaksaminen on vähentymisen lisäksi myös kallistunut pysäköintiyrityksen näkökulmasta. Jos pysäköinnistä maksaa vaikkapa euron kolikoilla, siitä osa menee erilaisiin käsittelykuluihin. Automaatin tyhjentävä yritys ottaa oman siivunsa, sen jälkeen rahat lasketaan ja laskija ottaa oman osansa ja viimeiseksi pankki ottaa oman maksunsa.

– Ottajia on aika paljon ja kolikosta jää enää tosi vähän toimijan näkökulmasta.

Kaikkia automaatteja ei poisteta eikä käteismaksaminenkaan lopu vielä lähivuosina. Rinnalle tuodaan kuitenkin uusia automaatteja. Koivuniemen mukaan maksutavat valitaan alueen mukaan. Se, mihin on panostettu, on Koivuniemen mukaan lähimaksaminen.

– Kaikkiin automaatteihin lisätään lähimaksu.

Vaikka käteismaksujen tarve on vähentynyt, tiedon tarve ei.

– Opastamisen tarve on lisääntynyt, Koivuniemi sanoo.

Uudet tolpat vähentävät Koivuniemen mukaan epätietoisuutta ja puheluita asiakaspalveluun.

– Kustannustehokkuus on keskeinen argumentti ja kyllähän ne tolpat vähemmän maksavat kuin automaatit, Koivuniemi sanoo.

– Tolpat ovat aika edullisia ja niitä kannattaa laittaa. Toivottavasti vähentää myös virhemaksuja.