Ratikka tulee Hämeenkadulle sunnuntaina – bussit poikkeusreitille

Havainnekuva ratikasta Tampereen keskustassa. Idis Design Oy ja Skyfox

Riina Haapala

Tampereen ratikka nähdään tulevana sunnuntaina aivan Tampereen ydinkeskustassa, kun koeajot yltävät Hämeenkadulle ja Pirkankadulle.

Ratikalla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla.

Koeajot aloitetaan sunnuntaina, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän.

– Nyt kun tulemme aivan ydinkeskustaan, on hyvä muistuttaa jälleen liikenneturvallisuudesta. Hämeenkadun ja Pirkankadun liikenneympäristö on raitiotien valmistuttua uudistunut. Kaduilla on sekä raitiotien ylityspaikkoja että suojateitä, joissa on eroja väistämisvelvollisuuksien osalta, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo toteaa tiedotteessa.

Suojateillä, jotka sekä Hämeenkadulla että Pirkankadulla ovat pääosin valo-ohjattuja, ratikka ja autoliikenne ovat väistämisvelvollisia. Raitiotien ylityspaikoilla, jotka monet sijaitsevat entisten suojateiden kohdilla, ei uudessa tilanteessa ole suojatien merkintöjä. Näillä ylityspaikoilla jalankulkija ja pyöräilijä ovat väistämisvelvollisia.

– Uusiin liikkumiskäytäntöihin kannattaa nyt tutustua ennen varsinaisen raitioliikenteen aloittamista. Tampereen Ratikan sivuilta löytyy paljon tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja liikenneturvallisuudesta, Uolamo kertoo tiedotteessa.

Hämeenkadun ja Pirkankadun ensimmäisissä koeajoissa testataan kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa muun muassa raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään jatkossa koko osuudella, kaikilla raitiotiekaduilla. Hämeenkadulla enimmäisnopeus on 20 kilometriä tunnissa ja Pirkankadulla 40 kilometriä tunnissa.

– Keskustassa suoritettavien yhden vaunun koeajojen lisäksi teemme koko varikko–Pyynikintori-välillä myös kahden vaunun koeajoja. Niissä tarkastelun kohteena ovat vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta. Kahden vaunun koeajoissa liikennettä joudutaan hetkellisesti pysäyttelemään liikenteenohjaajien toimesta. Myös myöhemmin talvella tehdään samanaikaisesti useamman vaunun koeajoja, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo tiedotteessa.

Arkisin koeajoja pyritään tekemään ruuhka-aikojen ulkopuolella, mutta siirtymäajot varikolta koeajoalueelle tehdään mahdollisesti myös ruuhka-aikoina. Koeajoja ja vaunutestejä jatketaan erilaisissa olosuhteissa läpi tulevan talven.

Sunnuntaina ja maanantaina 15.–16. marraskuuta liikenteen sujuvuus koeajoissa varmistetaan liikenteenohjaajilla Hämeenkadun ja Pirkankadun alueella. Muiden tielläliikkujien tulee siis kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita.

Bussiliikenne käyttää sunnuntaina koeajojen vuoksi osittain poikkeusreittejä. Hämeenkadun bussipysäkit ovat sunnuntain koeajojen aikana kello 10–14 pois käytöstä.

Useita pysäkkejä pois käytöstä, 23 bussilinjaa kiertoreitille – näin ratikan koeajot vaikuttavat sunnuntaina

Alueelle pystytetään myös opastekylttejä, joilla muistutetaan koeajojen olevan käynnissä. Varikon ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan välisellä osuudella raitiovaunu kulkee liikennesääntöjen mukaisesti, joten siellä liikenteenohjaajia ei käytetä sunnuntaina eikä maanantaina.

Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssi pitää huolta siitä, että Tampereen Ratikka voi kulkea turvallisesti ja suunnitelmien mukaan. Raitiotien kunnossapitotöitä tehdään niin päivällä kuin yölläkin. Yöllä tehdään ne työt, joissa oltaisiin päivällä liikenteen tiellä.

Hämeenkadun ja Pirkankadun kunnossapitotyöt on aloitettu sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kiskourien ja kadun pesulla. Maanantain ja tiistain välisenä yönä on huuhdeltu kisko- ja linjakaivot sekä pesty ja rasvattu vaihteet.

Tiistaina alueella tehdään päiväaikaan liikennevalotestejä myös raiteilla liikkuvalla erikoistyökoneella, Unimogilla. Loppuviikon aikana hiotaan kiskoja ja testataan muun muassa vaihteiden toimintaa. Lisäksi asennetaan tulevista koeajoista kertovat opastekyltit.

– Suoritamme yötyöt noin kello 22-6 ja päivätyöt kello 8-16. Melua syntyy jonkin verran pääasiassa painepesulaitteistosta. Kiskojen hiontatyössä ajamme työaluetta päästä päähän nopeusrajoitusten mukaan, jolloin häiriöt ovat lyhytaikaisia. Yksittäisten kiinteistöjen ohi joudutaan kuitenkin ajamaan useita kertoja, joten pahoittelemme tästä aiheutuvia häiriöitä. Toivomme asukkailta ja liikenteessä kulkijoilta ymmärrystä ja tarkkaavaisuutta, Kunnossapitoallianssin projektipäällikkö Santeri Heinonkoski selventää tiedotteessa.

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut