Sisäilman laatu selittää vain osan koululaisten oireista – THL:n tutkimuksessa yli 130 helsinkiläistä koulurakennusta  

Kuvituskuva. Arkisto/ Ulla Mether
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Koulun sisäilman laatu voi selittää koululaisten oireilusta vain pienen osan, selviää tuoreesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Helsingin yliopiston tutkimuksesta.

Tietoja saatiin 135 helsinkiläisestä koulurakennuksesta ja liki 16 000 vastaajalta. Alakoululaisten oireita analysoitiin heidän itsensä ja heidän vanhempiensa raportoimana sekä yläkoululaisilta itseltään.

Oireilua selvitettiin yksittäiseen oppilaaseen sekä kouluun liittyvien tekijöiden perusteella.

Selvästi tärkeämmäksi nousi yksittäiseen vastaajaan liittyvät tekijät. Koulujen välisiä eroja oireilussa selitti parhaiten erilaiset psykososiaaliset tekijät, kuten huoli sisäilmasta ja viihtyminen koulussa.

– Kuten kaikkeen oireiluun, myös sisäilmaan liitettyyn oireiluun vaikuttavat monet tekijät. Kun tarkastellaan oireilua eri rakennuksissa, erojen perusteella saadaan nykyisin varsin vähän tietoa sisäilman laadusta, sanoo professori Juha Pekkanen tiedotteessa.

Hänen mukaansa oireita kartoittavien kyselyjen tuloksia onkin siksi syytä tulkita hyvin varovaisesti.

Aikaisemmin lähtökohtana oli, että jos oireilun koettiin liittyvän rakennukseen, oireilun myös pääteltiin johtuvan rakennuksesta.

Pekkanen pitää mielenkiintoisena, että oireilua selittävät tekijät olivat niin samanlaisia, kysyttiin sitten kaikkea oireilua tai oireilua, joka pahenee koulussa.

– Tätä ei ole aiemmissa tutkimuksissa tarkasteltu, vaan on otettu annettuna, että oireilun liittäminen rakennukseen on varma merkki siitä, että oire johtuu rakennuksesta. Se ei näytä pitävän paikkansa, hän sanoo.

Pekkasen mukaan tutkimuksen tulokset toistavat viimeaikaisia tuloksia, joiden mukaan kyselyillä todettu oireilun yleisyys heijastaa huonosti rakennuksen sisäilman laatua.

– Olisikin tarkkaan pohdittava ja selvitettävä, onko sisäilmakyselyissä perusteita kysyä sisäilman koetun laadun lisäksi oireita.

Lasten oireita voivat kouluympäristön lisäksi pahentaa lukuisat biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät. Oireiden raportointi myös vaihtelee voimakkaasti päivästä ja viikosta toiseen, THL toteaa tiedotteessa.

Huolimatta siitä, että sisäilma selittää vain osan oireilusta, kannattaa sisäilman laatuun kiinnittää huomiota.

– Huono ja huonoksi koettu sisäilma heikentää viihtyisyyttä ja oppimista ja voi aiheuttaa terveyshaittaa, joten huonoon sisäilman laatuun pitää puuttua. Sisäilman laatu selviää kuitenkin parhaiten tutkimalla rakennusta, ei kyselemällä oireita, sanoo tutkimusprofessori Anne Hyvärinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut