Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaisen vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Otkes: Putoamisonnettomuus Helsinki-Vantaalla johtui puutteellisesta viestinnästä

Matkustamohenkilökunnan jäsenen putoaminen lentokoneen viereen pysäköidyn porrasauton päältä johtui monelta osin puutteellisesta sisäisestä viestinnästä.

Onnettomuustutkimuskeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkinnan turmasta, joka sattui viime tammikuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Matkustamohenkilökunnan jäsen tippui Finnairin A320 -lentokoneen viereen pysäköidyn porrasauton päältä asematasolle.

Otkesin mukaan onnettomuuden syyt liittyvät monelta osin puutteelliseen sisäiseen viestintään sekä kollegojen että kentän ja alan toimijoiden välillä.

Porrasauton kuljettajalle annetaan niin sanottu ok-merkki, kun matkustajat ovat poistuneet koneesta ja porrasauton voi ajaa pois. Se, kenen kuuluu antaa kuljettajalle merkki on neuvottu Finnairin käsikirjoissa ja ohjeissa.

Tammikuussa sattuneessa onnettomuudessa henkilökunnalla ei kuitenkaan ollut selvyyttä siitä, kenen merkki piti näyttää eikä myöskään tietoa, oliko merkki näytetty vai ei.

– Tästä seurasi se, että lopulta loukkaantunut henkilökunnan jäsen luuli merkin annon olevan hänen vastuullaan ja poistui antamaan merkkiä porrasauton päälle, josta hän horjahti alas, kun porrasauto lähti liikkeelle, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa.

Ilmailun poikkeamista, vaaratilanteista ja onnettomuuksista tehdään raportti, joka lähetetään myös Liikenne- ja viestintävirastolle. Poikkeamista tehdään myös riskiarvioita.

Vaikka Suomessa on viimeisen viiden vuoden aikana sattunut 50 aiheeseen liittyvää poikkeamaa, raporteissa mainitut turvallisuusuhat eivät ole aiheuttaneet valvonta- tai muita toimenpiteitä Liikenne- ja viestintävirastolla, huomauttaa Otkes tiedotteessa.

Finnair ei myöskään ole käynnistänyt merkittäviä toimenpiteitä heitä koskevien poikkeamien osalta.

– Tässä ei nyt auta se, että poikkeamat on ilmoitettu, jos niissä mainitut asiat jäävät arkistoitumaan laatikon pohjalle. Raportteja olisi tarkoitus käsitellä koordinoidusti siten, että ongelmista ja tilanteista voidaan ottaa oppia, lisää Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.