Huolellinen käsienpesu lienee suomalaisille jo rutiinia, mutta miten on yhden arjen pöpölingon laita? Tuoreen tutkimuksen mukaan koronavirus voi selviytyä älypuhelimen näytöllä jopa neljä viikkoa.
Kännykän desinfiointiin on kehitetty uusi ratkaisu, joka muuttaa ostoskeskusten mainospintoja ultraviolettivalolla (UVC) toimivaksi desinfiointipisteiksi. Puhdistusratkaisun on kehittänyt Terveystalo yhdessä suomalaisen UVC-valoja myyvän ja maahantuovan Sterlightsin kanssa.
Uusissa desinfiointipisteissä älypuhelin puhdistuu 15 sekunnissa, sillä laitteessa on sairaalatason UVC-valot.
– Kuluttajille myytävät halvemmat tuotteet hyödyntävät yleisesti teholtaan pienempiä lamppuja, jotka vaativat pidemmän altistuksen. Mainospinnoille asennetuissa desinfiointipisteissä käytetään tehokkaampia valoja, jotka tuhoavat puhelimen pinnalta kaikki virukset ja bakteerit, kertoo Sterlightsin Chief Scientific Officer Udy Ben Yosef Terveystalon tiedotteessa.
Terveystalon tuoreen tutkimuksen mukaan jo 10 sekunnin altistus UVC-valolle puhdistaa älypuhelimen näytön lähes täydellisesti.
Ostoskeskusten desinfiointipisteet ovat ohikulkijoiden vapaasti käytettävissä ilmaiseksi.
– Pandemian ollessa valloillaan koko maailmassa on tärkeää muistaa hyvän vastustuskyvyn ja käsihygienian tärkeys. Projektin tarkoituksena onkin muistuttaa ihmisiä pitämään huolta kokonaisvaltaisesta terveydestään ja mainospinnat tarjoavat tähän hyvän mahdollisuuden, kertoo tiedotteessa Terveystalon markkinointi- ja viestintäjohtaja Veera Siivonen.
Puhdistuspisteen sisältävässä mainospinnassa on luukku, johon puhelin asetetaan puhdistusta varten. Laite on Terveystalon mukaan suunniteltu niin, että valo palaa ainoastaan luukun ollessa kiinni, sillä UVC-valo voi vaurioittaa silmiä tai aiheuttaa ihoärsytystä. Laitteen käyttö on Terveystalon mukaan täysin turvallista.
Puhdistuspisteitä on viidessä ostoskeskuksessa, Veera Siivonen kertoo sähköpostitse. Pisteet löytyvät Helsingissä Kampista, Forumista ja City Centeristä, Vantaalla Jumbosta ja Turussa Hansa-korttelista.
Terveystalolla ei ole suunnitelmia tuoda vastaavia desinfiointipisteitä muihin kauppakeskuksiin. Yritys kuitenkin kehittää nyt "itsenäistä ratkaisua julkisiin tiloihin".
– Tällä tarkoitetaan sitä, että pohdinnassa olisi toinen sellainen julkisiin tiloihin sopiva ratkaisu, joka ei olisi ulkomainospinta, vaan samaa teknologiaa hyödyntävä pienempi yksikkö. Tästä olemme käyneet keskusteluita kumppanien kanssa, Siivonen sanoo.