Paasikivenkadulle kaksi kiertoliittymää jo lähiviikkoina – Näin Tampereen liikennettä järjestellään ratikkatöiden alkaessa

Liikenne: Länsiratikan työt alkavat ensi kuussa. Isoja liikennejärjestelyjä tehdään jo lähiviikkoina.

Tähän on vielä matkaa. Sepänkadusta tulee ratikkakatu, mutta se vaatii muun muassa radan ylittävän sillan rakentamisen uudelleen. Tampereen kaupunki/Sitowise Oy
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Länteen menenvän ratikan töiden alkaminen tuo jo lähiviikkoina muun muassa kaksi uutta kiertoliittymää tuttuihin risteyksiin.

Raitiotieallianssi aloittaa Tampereen raitiotien osan 2 rakentamisen jo ensi kuussa. Liikennejärjestelyjä tulee jo lähiviikkoina.

– Rakentamisen aikana tavoitteena on tehdä aina pitkäaikaiset liikennejärjestelyt eri työvaiheille, jotta muutoksia tulisi vähän ja niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa alueen asukkaille, palveluille ja liikenteelle, Raitiotieallianssin tuotantopäällikkö Kari Simonen toteaa.

Paasikivenkadulle tulee jatkossa yksi kaista keskustan suuntaan ja kaksi kaistaa keskustasta lännen suuntaan. Pyöräilyä ohjataan muuttuville kiertoreiteille töiden etenemisen mukaisesti.

Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymään tehdään marraskuussa väliaikainen kiertoliittymä. Sen rakentaminen alkaa ensi viikolla. Kiertoliittymä on käytössä ensi kevääseen, jolloin Sepänkadun ja Paasikivenkadun välinen liikenne katkaistaan sillan uusimistöiden vuoksi. Sillan liikenne on poikki kesään 2022 saakka.

Samalla Näsijärvenkadun ja Paasikivenkadun liittymään rakennetaan marraskuussa kiertoliittymä, jonka on liikennesimuloinneissa nähty sujuvoittavan Hämeenpuiston lisääntyvää liikennettä Sepänkadun siltatöiden alkaessa keväällä 2021.

Tavoitteena on tehdä aina pitkäaikaiset liikennejärjestelyt eri työvaiheille.

Paasikiventiellä tehdään liikennejärjestelyjä, jotta voidaan aloittaa uuden Santalahden ylikulkusillan rakentaminen. Rakennustöiden ensimmäisessä vaiheessa ajokaistat kulkevat Paasikiventien reunoilla ja työalue sijaitsee tien keskellä.

Pirkankadulla tehdään kaistajärjestelyjä liittymäalueen lähellä alkavien vesihuoltotöiden vuoksi.

Liikennejärjestelyjä tehdään ja kiertoliittymiä rakennetaan osittain yötöinä.

Varsinainen raitiotien rakentaminen aloitetaan marraskuussa liikennejärjestelyjen valmistuttua useassa kohdassa samanaikaisesti.

Rantatiellä aloitetaan kaistajärjestelyjen valmistuttua Santalahden nykyisen ylikulkusillan siirron valmisteleminen ja uuden ylikulkusillan rakentaminen.

Paasikivenkadulla aloitetaan maanrakennustyöt sekä johto- ja putkisiirrot. Työt alkavat kahdesta kohdasta, Sepänkadun liittymästä sekä Haarlan kiinteistön kohdalta, lännen suuntaan.

Raitiotien rakentamisen tavoitekustannus osalle 2 on 84,9 miljoonaa euroa.

Raitiotien rakentamisen lisäksi kaupunki tilaa Raitiotieallianssilta rinnakkaisia, samassa yhteydessä toteutettavia töitä 26,2 miljoonan euron edestä.

– Tämä tarkoittaa sitä, että osuudella Pyynikintori–Lentävänniemi tullaan myös uusimaan runsaasti kunnallistekniikkaa sekä jalkakäytäviä ja pyöräilyväyliä, Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen kertoo.

Kaupungin erikseen tilaamat ja raitiotien yhteydessä tehtävät työt ovat muun muassa seudullisen pyöräilyreitin ja jalankulkuyhteyksien parantamista, Santalahteen rakennettava uusi jalankulkusilta, katuvalaistuksen uusimista, vesijohto-, jätevesi- ja kaukolämpöverkoston uusimista sekä tietoliikenneverkon kuitukaapelointeja. Lisäksi tehdään Pirkankadun perusparannus välillä Sepänkatu-Santalahdentie.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut