Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Kevytautoja ei tule Suomen teille ainakaan lähivuosina, sillä ne salliva laki kumotaan. Tasavallan presidentti vahvisti kevytautolain kumoavan lain eilen torstaina.
Kevytauto on henkilöautosta muunnettu ajoneuvo, jonka enimmäisnopeudeksi on rajoitettu 60 kilometriä tunnissa. Sitä olisi saanut ajaa Suomessa samalla ajokortilla kuin mopoautoa jo 15-vuotiaana. Kevytauton oli tarkoitus olla turvallisempi vaihtoehto mopolle ja mopoautolle.
Kevytautot sallivan lain piti tulla voimaan alun perin jo 1. marraskuuta 2019, mutta eduskunta lykkäsi voimaantuloa 1. marraskuuta 2020 asti.
Kevytautoille laitettiin peruutusvaihde päälle – Suomi ei saa EU:lta poikkeuslupaa niillä ajeluun
Syynä lykkäykselle oli se, että kevytautolaki oli EU:n komission mukaan EU:n ajokorttidirektiivin vastainen. Suomen aktiivisista vaikuttamisyrityksistä huolimatta komissio ei antanut poikkeuslupaa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lain kumoaminen.
Komission kielteisen kannan taustalla vaikuttavat liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tiedotteen mukaan se, että Suomen kevytautolaeista tehtiin useita kanteluita.
Lain lausuntokierroksella muun muassa Liikenneturva näki, että uudistus parantaisi 15–17-vuotiaiden kuljettajien turvallisuutta, mutta voisi heikentää muiden tielläliikkujien turvallisuutta ja lisätä nuorten ajamien onnettomuuksien henkilövahinkojen määrää, kun autoihin voisi ottaa enemmän matkustajia kuin mopoautoihin.
Poliisihallituksen lausunnossa puolestaan uskottiin, että nopeusrajoittimia kierrettäisiin yleisesti, sillä Ruotsissa on arvioitu, että siellä käytössä olevista vastaavista autoista nopeusrajoitin on kierretty 90 prosentissa.
Liikenneministeri Sanna Marin: Suomen kevytautolaki voidaan joutua kumoamaan
Vaikka kevytautolaki nyt kumotaan, Suomi pyrkii LVM:n mukaan vaikuttamaan EU:n ajokorttidirektiiviin tulevaisuudessa. Ministeriön mukaan komission lainsäädäntöehdotus ajokorttidirektiivistä annetaan mahdollisesti jo alkuvuodesta 2021.
Ministeriön mukaan Suomi pyrkii edistämään nuorten kuljettajien turvallista liikkumista.
Mainos: Onnikoti Einar
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.