Portugalissa valmistettava kombutsa löi Puhdistamon läpi Suomessa – Toimitusjohtaja haaveilee omasta juomatehtaasta

Talous: Lempäälästä toimitila ei muuta mihinkään, sanoo Henri Valonen.

Lempäälässä majaansa pitävän Puhdistamon toimitusjohtaja Henri Valonen haaveilee omasta kombutsatehtaasta. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Kombuchalla itsensä markkinoilla läpi lyöneen Puhdistamon toimitusjohtaja Henri Valonen seisoo yhtiön piha-alueen laidalla Lempäälässä. Kuten yhtiökin, myös tila on viimeisen vuoden aikana kasvanut.

– Saimme valmiiksi 1 300 neliömetrin laajennuksen. Sosiaalitilat on remontoitu ja lavapaikkoja on tullut lisää, muun muassa. Vaikka kasvua tuleekin, toimitilat pysyvät täällä.

Tilaa ja tilpehööriä löytyy nyt jo paljon, mutta ei vielä aivan kaikkea. Kombutsan brändi sijaitsee täällä, mutta varsinainen juoma tehdään muualla.

– Portugalissa. Volyymia pitää olla riittävästi, Valonen sanoo.

Ei ole mahdoton ajatus, että jonain päivänä Ideaparkin kupeeseen nousee kotimainen kombuchatehdas. Sellaisen rakentaminen vaatisi toki myös miljoonia euroja rahaa.

– Yhtiön ajatuksena on ollut aina se, että teemme ennakkoluulottomasti jos jotain on tarpeen tehdä. Varmasti on niin, ettei puhuta seuraavan viiden vuoden hankkeesta, asia on tällä hetkellä haaveen asteella, Valonen kuvailee.

Nyt yhtiö on lähtenyt laajentamaan toimintaansa kolmen väylän kautta. Ensimmäinen väylä on Ruotsi. Sieltä Puhdistamo tavoittelee tosissaan markkinajohtajan asemaa hyvinvointipuolella.

– Itse puhun laatujohtajan mielikuvasta, ja siihen päälle asiantuntijaroolista. Puhdistamon ideana on aina ollut se, että kyseessä on ensisijaisesti intohimo eikä asia, jolla pyritään tekemään niin paljon rahaa kuin mahdollista, Valonen huomauttaa.

Kasvukin pitää toki huomioida. Liikevaihto on 14,4 miljoonaa euroa ja myynti on kasvanut 33 prosenttia edellisestä tilikaudesta.

Tähän liittyy myös toinen laajenemisen väylä, johon kytkeytyy myös Puhdistamon yritysetiikka.

– Olemme huomanneet, että asemamme on jo sellainen että siitä käsin pystyy myös vaikuttamaan. Artistinimellä Cheek tunnettu Jare Tiihonen lähti mukaan projektiin, jossa markkinoidaan kahta yhtiön energiajuomaa – ne ovat sokerittomia. Jokaisesta myydystä tuotteesta lahjoitetaan viisi senttiä Pelastakaa Lapset ry:lle.

Ja kolmantena asiana on kapselituotanto.

– Vitamiini- ja hivenaineita, magnesiumia. Puhdistamon laatustandardi on, että kuluttaja saa esimerkiksi meidän magnesiumistamme sen tunteen, että tuote tekee sen, mitä se lupaa.

Kombuchaan on vuosien varrella liittynyt paljon kritiikkiäkin. Kritiikkiä on tullut esimerkiksi valmistuksessa käytettävän sokerin määrästä sekä siitä, että esimerkiksi Puhdistamon kombuchassa on kombuchalle tyypillinen pieni määrä jäännösalkoholia.

– Tuotteen kritiikki on vähentynyt. Myös täällä päässä on mietitty tapoja, jolla kombuchaa voi valmistaa niin että sokerin määrä on lähes olematon. Kyse on tuotteen hapattamisesta: sen pystyy tekemään jo niin, että sokerin määrä on todella vähäinen. Vähäsokerinen vaihtoehto voi hyvinkin vielä tulla markkinoille, Valonen kertoo.

Monen mielestä kombucha on myös aivan liian hapanta. Puhdistamon versio on ollut makeammasta päästä valikoimaa.

– Olemme pyrkineet siihen, että tuote on mahdollisimman helppoa juotavaa. Kikkailu ei kannata. Liian vaikeat makuyhdistelmät eivät toimi, Valonen sanoo kokemuksesta.

Viiden vuoden päästä toimitusjohtaja toivoo Puhdistamon olevan yksi suurimmista terveysalan brändeistä Pohjoismaissa.

– Tällä toimialalla tavoite on ihan realistinen.

Puhdistamo

Ruotsissa Pureness

Puhdistamo yrittää Ruotsin-markkinoille tuotenimellä Pureness. Henri Valosen mukaan naapurimaassa on oltu hyvinvointibisneksessä jopa hieman Suomea jäljessä.

– Suomessa ollaan terveystuotteissa edelläkävijöitä, kun naapurimaissa sitä vasta opetellaan. Ruotsissa superfoodit eivät ole päässeet erikoiskauppoja pidemmälle, Valonen huomauttaa.

Pohjanlahden takana yhtiöllä on nyt viisi palkattua työntekijää. Ensimmäinen toimipiste avasi ovensa maaliskuussa, Valosen mukaan vielä lisääkin on tulossa.

– Viiden vuoden päästä tavoitteena on se, että olemme Pohjoismaissa selkeä markkinajohtaja, toimitusjohtaja sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.