Muistatko Pacmanin? Nyt retropelin hengessä syynättiin kuopat ja vauriot Lempäälän kaduista – ongelmia löytyi yllättävistä paikoista

Naapurit: Lempäälän kadut on tänä syksynä kartoitettu Pacman-tyylillä.

Carchupan toimitusjohtaja Toni Paju kertoo, että Lempäälä on ensimmäinen kunta, jossa Carchupa on ollut käytössä. Tavoitteena on päästä kansainvälisille markkinoille. Riina Haapala

Riina Haapala

Lempäälän katujen kunto on kartoitettu tänä syksynä pelin avulla. Tamperelaisen Carchupan pelillistämällä menetelmällä saatiin mitattua noin 300 kilometriä tiestöä eli lähes koko Lempäälän katuverkko.

– 98 prosenttia Lempäälän kunnan alueen kaikista kaduista. Ne, jotka jäivät pois, olivat yksityisteitä, kertoo Lempäälän kunnossapitopäällikkö Tiina Pekkala.

Myöskään kevyen liikenteen väylät eivät olleet kartoituksessa mukana.

Kartoituksesta selvisi, että parhaassa kunnossa on Lempäälän keskustan katuverkko. Vanhoilla omakotitaloalueilla on verkkohalkeilua, joka kertoo rakenteiden kantavuusongelmista ja siitä, että päällyste on tulossa ikänsä päähän. Myös uudemmilla omakotialueilla havaittiin kantavuuspuutteista johtuvaa verkkohalkeamaa.

Toisaalta Lempäälästä löytyy myös uudempaa tieverkkoa, joka on hyvässä tai erittäin hyvässä kunnossa esimerkiksi Ideaparkin alueella. Kartoituksessa havaittiin, että tieverkko on pääosin tyydyttävässä kunnossa, mutta kaduilla on runsaasti massapaikkauksia, joilla on korjailtu aiempia vaurioita.

– Nopealla kuntoanalyysillä uskaltaa sanoa, että korjausvelkaa on jo kertynyt, ja uudella päällysteiden hallintajärjestelmällä saadaan selville todellinen kunnossapitobudjetin tarve lähivuosille, kartoituksen tiivistelmässä todetaan.

Idea lähti Pacmanista, että ihmiset ajavat ja autot syövät kolikoita.

Carchupan toimitusjohtaja Toni Paju kertoo idean sovelluksesta lähteneen reilu vuosi sitten, jolloin hän oli Mosambikissa vetämässä tieprojektia. Siellä Paju törmäsi Vaisalan RoadAi-järjestelmään, jossa videoita muutetaan tiedoksi päällystevaurioista.

– Olimme siellä tekemässä kuntokartoitusta, joka on työlästä ja kallista, Paju sanoo.

Vaisalan järjestelmästä Pajulle syttyi idea, miten sitä voisi hyödyntää motivoivasti.

– Idea lähti Pacmanista, että ihmiset ajavat ja autot syövät kolikoita. Kolikot symboloivat datan tarvetta ja niitä voi kerätä, Paju kuvaa ajatusta.

Ajatuksena on, että kuka tahansa voi osallistua ja kuvatuista videoista maksetaan rahaa.

– Kun Toni soitti minulle, joukkoistaminen oli se, mihin tartuin. Toki lopputuote tulee tarpeeseen, mutta se, miksi tartuin tähän, oli että saadaan katujen käyttäjät mukaan kunnossapitoon, Pekkala kertoo.

– Oli kiinnostavaa löytää keino osallistaa kuntalaisia katujen kunnossapitoasioissa, jossa ei tavanomaisesti päästä hyödyntämään tätä aktiivista ryhmää. Kuntaan tulee vuosittain 400-500 palautetta koskien katuja ja niiden kuntoa, joten aihe koskettaa monia.

Perinteisestikin teiden kuntoa on voitu kartoittaa videon avulla. Silloin on asiantuntija, jolla on auto ja videolaite ja hän ajelee katuja pitkin kuvaten niitä. Pekkala kertoo, että yleensä asiantuntija on sitten käsin käynyt videot läpi ja tunnistanut halkeamia. Carchupan mallissa tekoäly tunnistaa vauriot.

– Oli tiedossa, että meillä on korjausvelkaa katujen osalta eikä ole voitu kunnostaa niitä sitä tahtia kuin pitäisi, Pekkala sanoo.

– Kun joukkoistuksen lisäksi tulee käyttöön päällysteiden hallintajärjestelmä, saamme tulkittua dataa päätöksenteon tueksi. Tällä saadaan kohdistettua resursseja optimaalisesti, että mitkä kohteet kannattaa korjata nyt ja mitkä myöhemmin.

Lempäälä on ensimmäinen kunta, jossa sovellusta on kokeiltu. Paju kertoo, että tavoitteena on päästä kansainvälisille markkinoille.

– Meillä on tässä kaksi keihäänkärkeä. Pyrimme myymään tätä seutukunnallisesti ja hakemaan korkean profiilin asiakkaita ulkomailta, Paju sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.