Korona kellisti Koskikeskuksen Miinus viiruksen – "Oikea päätös, mutta iso isku"

Kampanja: Koskikeskuksen 1990-luvulta asti järjestetyn hintakampanjan nimi vaihdettiin koronan myötä toiseen. Miinus viirusta ei koettu enää sopivaksi.

Keskuspäällikkö Reeta Thure kertoo, että Koskikeskuksen ilmettä on uudistettu ja sitä tullaan uudistamaan lisää. Taustalla näkyvä viherseinä on yksi osa ilmeen muutosta. Riina Haapala

Riina Haapala

Korona-aika ei säästele edes markkinoinnin klassisia, perinteisiä brändejä. Koskikeskuksen perinteinen Miinus viirus -kampanja vaihtaa nimeään.

– Oli aika selkää, ettei Miinus viirusta voi enää käyttää, sanoo keskuspäällikkö Reeta Thure.

Viime keväänä Koskikeskuksella oli jo kaikki valmiina perinteistä hintakampanjaa varten, mutta se jouduttiin perumaan.

– Se olisi ollut juuri pahimpaan aikaan huhtikuussa. Se oli oikea päätös, mutta iso isku.

Miinus viiruksella on pitkät perinteet. Kyseisellä nimellä kampanjoita on järjestetty 1990-luvulta asti. Kampanjajulisteissa on aikanaan todettu, että ”Miinus viirus tarttuu Koskikeskuksessa”. Thure kokee, että hintakampanjaa oli toisaalta hyvä uudistaa muutenkin kuin koronan vuoksi.

– Vuokralaistarjonta uudistuu ja visuaalista ilmettä uudistetaan, Thure kertoo.

Reilu 30-vuotias kauppakeskus ei voi jäädä laakereilleen.

Reeta Thure

Lokakuussa Koskikeskuksessa avautuvat kuplavohvelikahvila Kuplis sekä lasketteluun ja skeittaukseen erikoistunut Blue Tomato. Thure sanoo, ettei voi paljastaa, onko kauppakeskukseen tulossa tänä syksynä muita uusia toimijoita.

– Uusien toimijoiden saamiseksi tehdään paljon töitä, ja toivon mukaan meillä on taas pian kerrottavana uusista toimijoista.

Joulun alla kauppakeskukseen tulee pop up -myymälöitä muun muassa Finlaysonilta ja Designkavereilta. Yleensä joulun aikaan on myös järjestetty runsaasti tapahtumia. Tänä vuonna ne jätetään väliin.

– Tänä vuonna panostetaan siihen, miltä täällä näyttää ja tuntuu ja millainen tunnelma on. Pitää elää tilanteen edellyttämällä tavalla.

Thuren mukaan Koskikeskuksella menee tilanteeseen nähden hyvin.

– Tässä on paljon muitakin tekijöitä kuin korona.

Thuren mukaan on vaikea erotella, mikä on ollut koronan ja mikä esimerkiksi työmaiden vaikutus. Thure korostaa, että Koskikeskus on hyvien yhteyksien äärellä.

– Reilu 30-vuotias kauppakeskus ei voi jäädä laakereilleen. Haluamme olla valmiina, kun ratikka tulee.

Koskikeskus on avattu vuonna 1988. Thure sanoo, että historiasta täytyy pitää myös kiinni ja siitä pitää olla ylpeä.

– Se ei kuitenkaan saa estää kehittämistä ja kehittymistä vaan se kulkee mukana.

Koskikeskuksen ilmettä on muutenkin pyritty uudistamaan. Työ aloitettiin jo vuonna 2019, kun Koskenportin sisäänkäynnin viereen asennettiin viherseinä. Pinkki on ollut Koskikeskuksen tunnusväri pitkään, mutta nyt pinkkejä seiniä muutetaan harmaasävyisiksi.

Keskusaukiolle on Thuren mukaan tulossa uusi keskipiste. Sitä, mikä se on, Thure ei vielä suostu kertomaan.

Miinus viiruksen sijaan Koskikeskus aloitti Kuohuvat hinnat -kampanjan. Nimensä se on saanut luonnollisesti koskesta. Nimiehdouksia kysyttiin vuokralaisilta. Thuren mukaan kampanja on Koskikeskukselle iso ponnistus, kun kaikki materiaali laitetaan kerralla uusiksi. Kampanja on myös normaalia pidempi.

– Yleensä kampanja on keskiviikosta sunnuntaihin. Nyt se alkaa perjantaina ja kestää seuraavan viikon sunnuntaihin. Haluamme, että kauppa käy kampanjan aikana ilman turvallisuusriskejä.

– Toivotaan, että asiakkaat luottavat siihen, että meillä on turvallista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.