Näkökulma: Mikko Hautasaari vastaa Pirkanmaalla ravintolabisneksestä alalla, jossa mikään ei ole niin kuin ennen.
Nykyään ihan ok:lla ei ravintoloiden kilpailussa pärjää, vaan menestyjältä vaaditaan erottautumista.
Näin summaa alan tärkeimmät menestysedellytykset Pirkanmaan osuuskaupan tuore ravintoloista vastaava toimialajohtaja Mikko Hautasaari.
Hautasaari vastaa myynniltään noin 50 miljoonan euron kokonaisuudesta, johon kuuluvat myös ABC-liikennemyymälöiden ravintolat sekä Sokoksen ja Prismojen ravintolamaailmat.
Hautasaari siirtyi helmikuun alussa Pohjois-Karjalan Osuuskaupasta, jossa hän toimi vuodesta 2014 alkaen matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtajana.
Toimialajohtaja työskenteli vuosina 2000–05 Tampereella hotelleissa Ilveksen Amarillon ravintolapäällikkönä ja Villan vastaanottopäällikkönä.
– Tampereella kilpailutilanne on sellainen kuin kehittyvässä markkinassa pitääkin. Markkinatilanne on tiukka, mutta siinä on vielä paljon mahdollisuuksia. Nykyään ihan ok ei enää riitä. Erottautumista tarvitaan enemmän kuin ennen, toteaa Hautasaari.
Trendit vaihtuvat nopeasti, mutta jokaiseen rasaukseen ei voi reagoida.
Juuri erottautumista on pidetty osuuskaupan ravintolatoiminnan haasteena. Mielikuvan mukaan osuuskaupassa monistetaan ravintolakonsepteja, joista puuttuu esimerkiksi ravintolan oma paikallinen henki. Hautasaaren mukaan mielikuvaan voi vaikuttaa parhaiten omalla päivittäisellä tekemisellä.
– Iso saa aina osansa. Jos energia karkaa muualle kuin päivittäiseen tekemiseen, emme voi mielikuvaa edes voittaa.
Hautasaaren mukaan tiukan konseptoinnin päivät ovat muutenkin takana päin. Esimerkiksi töihin halutaan mieluummin ihmisiä, jotka pystyvät tekemään itsenäisiä päätöksiä ja tuovat asiakaskokemukseen lisäarvoa.
– Trendit vaihtuvat nopeasti, mutta jokaiseen rasaukseen ei voi reagoida. Valintoja pitää tehdä. Me emme ole esimerkiksi yökerhobiseneksessä mukana.
Uusi toimialajohtaja aloitti työnsä tilanteessa, jossa koko ravintola-alan toiminta meni ensi kiinni ja sitten kokonaan uusiksi.
– Kun esimieheni kysyi maaliskuun loppupuolella, miten olet päässyt hommiin kiinni, vastasin, että kaksi ravintolaa on vielä auki. Tämä on ollut valtava järkytys koko toimialalle ja yhteiskunnalle.
Hautasaari uskoo, että korona vaikuttaa alaan pandemian taituttuakin. Ravintoloiden oman vastuun korostuminen on terve ilmiö, mutta osa markkinasta saattaa kadota pysyvästi.
– Ei alalla olla vastuuttomasti toimittu, mutta nyt esimerkiksi hygieniaan ja asiakasmääriin kiinnitetään enemmän huomiota. Kun työnteko muuttuu ja etätyö lisääntyy, niin lounasruokailu voi hävitä isosti.