Tampereen vaarallisimmissa risteyksissä on paljon yhteisiä piirteitä – Nyt kaivataan selkeyttä, sanovat pyöräilijät

Liikenne: Poliisin tilasto osoittaa, että Vuolteenkadun ja Hatanpään valtatien risteys on pyöräilijän ja jalankulkijan kannalta Tampereen vaarallisin.

Tampereen Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Minna Takala ja varapuheenjohtaja Heikki Kerppilä toivoisivat selkeyttä Koskikeskuksen seudun liikennöintiin kauttaaltaan. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tampereen Polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja Minna Takala ja varapuheenjohtaja Heikki Kerppilä tutkivat kiinnostuneena Tampereen kaupungin elokuussa julkaistua liikenneonnettomuusraporttia.

Eniten jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuuksia on vuosien 2015–2019 aikana sattunut Vuolteenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä: yhteensä viisi, ja neljässä tapauksessa seurauksena oli joko jalankulkijan tai pyöräilijän loukkaantuminen.

Kyseessä ovat poliisin tietoon tulleet onnettomuudet.

– Risteykset, joissa kaksisuuntainen pyörätie risteää kääntyvän autoliikenteen kanssa, eivät ole osoittautuneet pyöräliikenteen näkökulmasta kaikkein turvallisimmiksi. Tampereella näitä risteyksiä on enemmänkin. Jos ajatellaan Vuolteenkatua, niin siinä on nyt ongelmana ollut se, että ajamiseen jäävä väylä on ollut todella kapea, kuvailee Heikki Kerppilä.

– Koskikeskuksen ja linja-autoaseman seutu ei ole liikenteen kannalta ollut ratikkatyön aikana selkeä. Kun työ on valmis, toivoa sopii että liikenteestä saadaan selkeää, sillä tästä ohi kulkee paljon Pirkkalan ja Hatanpään suunnasta tulevaa työmatkaliikennettä, Takala jatkaa.

Listalla heti perässä tulevat Teiskontien ja Kuntokadun risteys (4 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta) ja Pispalan valtatien ja Hyhkynkadun risteys (3). Näidenkään paikkojen sijoittumista listalla kaksikko ei pidä mitenkään yllättävänä.

– Pispalan valtatien risteys on sillä tapaa haastava, että sille Hyhkynkadulta käännyttäessä pitää autolla ryömittää vähän suojatien päällekin, jotta näkee tuleeko liikennettä. Pyöräilijä tulee tällaiseen tilanteeseen autoilijan näkökulmasta kuolleesta kulmasta ja vähän puskan katveesta, ja läheltä piti -tilanteita sattuu usein, Kerppilä sanoo.

Tila on seutukunnalla paikoitellen ahdasta monestakin syystä.

– Pyöräilijöiden turvallisuutta pitää tietysti parantaa, mutta oma haasteensa on siinä että Pispalassa monen tontin rajat tulevat vastaan, jos ajatellaan kevyen liikenteen väylän leventämistä. Olisiko syytä kaventaa ajorataa jalankulkijoiden ja pyörällä ajavien turvallisuuden varmistamiseksi? Pispalan valtatiellä riskiä luo osaltaan myös kaupungista päin tultaessa pitkä alamäki.

Tampereen keskusta on tällä hetkellä täynnä erilaisia tietöitä ja hankkeita. Pyöräilijät ovat huomanneet, että se on polarisoinut liikennekulttuuria.

– Toisiin tämä on vaikuttanut niin, että ollaan korostetun varovaisia, toiset taas menevät vieläkin varomattomammin kuin aiemmin, Kerppilä ja Takala sanovat.

Liikenne

Tilastojen kertomaa Tampereelta

Vuosien 2015–2019 aikana eniten jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuuksia sattui Tampereella Hatanpään valtatien ja Vuolteenkadun risteyksessä.

Liikenneonnettomuudet vaikuttavat myös kuntatalouteen: vuonna 2019 Tampereella tapahtuneet onnettomuudet maksoivat noin 41 miljoonaa euroa, josta kunnalle kohdistuvien kustannusten osuus oli noin 8,2 miljoonaa euroa.

Liikenneonnettomuuksien yksikkökustannukset ovat henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa Trafin mukaan noin 308 000 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.