Näsisaari seisoo kuivalla maalla, Tampere maksaa miljoonia – "Kaikkein arvokkainta louhe olisi nyt meidän kannaltamme täyttömaana Näsijärvessä"

Rakentaminen: Näsisaari seisoo Lielahdessa kuivalla maalla. Yhteensä louheen kiertotie ja välivarastointi maksaa Tampereen kaupungille arviolta viisi miljoonaa euroa.

Näsisaari on vielä maalla Lielahdessa. Sulkavuoren louheiden kiertoreitti, välivarastointi, uudelleen kuormaaminen ja järveen ajaminen maksaa Tampereen kaupungille miljoonia. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Valtavaa kivikasaa lähestyvä kuorma-auto näyttää pieneltä Paasikiventien varressa Lielahdessa.

Kymmenien tuhansien ihmisten työ- ja kauppamatkan varrella sijaitseva kivikasa kohoaa noin 20 metrin korkeuteen. Seuraavan reilun kuukauden aikana se nousee vielä noin viisi metriä. Silloin Sulkavuoresta keskuspuhdistamosta louhittua kiveä pitäisi olla kasassa 850 000 kuutiota.

Kivet ovat käytännössä Tampereen kaupungin kasata muutaman sadan metrin päähän Näsijärveen kaavailema Näsisaari. Kivet odottavat Vaasan hallinto-oikeuden päätöstä Näsijärven täyttöluvasta tehdystä valituksesta. Ennen lainvoimaista lupaa saari pysyy maalla.

Lielahden kasa on Tampereen kaupungille todella kallis.

– Välivarastoinnin hinnan työlukuna voi pitää viittä miljoonaa euroa, arvioi Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

Summa sisältää ylimääräisen kustannuksen verrattuna tilanteeseen, jossa Sulkavuoresta tuotu louhe olisi saatu kipattua suoraan Näsijärveen.

Kaikkein arvokkainta louhe olisi nyt meidän kannaltamme täyttömaana Näsijärvessä.

Viisi miljoonaa euroa syntyy reilun kilometrin ylimääräisestä kuljetuksesta Lielahteen, kuormien purkamisesta, mahdollisen luvan tultua uudelleen kuormaamisesta ja louheiden kuljettamisen kuorma-autolla Näsijärveen.

Vaikka matka kasalta täyttöpaikalle tuntuu lyhyeltä, laittaa valtava kivimäärä eurolaskurin juoksemaan. Jos esimerkiksi puoliperävaunuun mahtuu noin 20 kuutiota, tarvitaan 850 000 kuution kuljettamiseen yli 40 000 kuormakertaa.

Yhteensä saareen tarvitaan 1,5 miljoonaa kuutiota louhetta. Saaritäyttöä tehdään kahdesta päästä. Lielahden päässä matka on lyhyempi, mutta itäpäässä eli kaupungin puolella eurolaskuri pyöriin vinhemmin.

– Pahimmillaan kuorma-autot joutuvat käymään Lielahdesta tulleessaan kääntymässä Santalahden liittymässä ja palaamaan takaisin Pölkkylänniemen kohdalle.

Viisi miljoonaa ei välttämättä riitä välivarastoinnin kokonaiskustannuksiksi. Kivikasa on Tampereen kaupungin lumien vastaanottopaikalla. Mikäli ensi talvesta tulee luminen, joutuu kaupunki kuljettamaan lumia kauemmaksi. Tästäkin syntyy helposti miljoonalasku.

Jos Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä valitetaan ja käsittely siirtyy korkeimpaan hallinto-oikeuteen, saattaa talvia olla edessä jopa kaksi.

Vielä hankalammiksi laskelmat menevät, jos kaupunki ei saa lupaa saaritäytölle. Vaikka hyvälaatuista kiviainesta voisi myydä murskattuna myös ulkopuolisille, olisi edessä kasan vähittäinen hupeneminen tulevien vuosien aikana, sillä laajempi siirto-operaatio uuteen välivarastoon laittaisi taas miljoonat juoksemaan.

– Kaikkein arvokkainta louhe olisi nyt meidän kannaltamme täyttömaana Näsijärvessä, suhteellistaa Tietäväinen.

Tampereen kaupunki aloittaa lokakuussa suojaverhojen asennuksen ja uppopuiden poisto Hiedanrannan vesistötäytön valmistelemiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.