NCC: Nopeusrajoituksia rikotaan tietyömailla jatkuvasti ja turvallisuus vaarantuu – Näin toimit tietyömaan kohdalla oikein

Autoilijat ajavat tietyömailla jatkuvasti liian kovaa, tiedottaa NCC. Tommi Ollikainen/Arkisto

Minna Harmaala

Autoilijat ajavat tietyömaiden kohdalla jatkuvasti liian kovaa, tiedottaa rakennusyritys NCC. Tämä aiheuttaa työntekijöille suuren vaaran ja myös stressiä. Syksyn pimeys pahentaa ongelmaa.

Esimerkiksi moottoritiellä autoilijasta voi tuntua, että päällystystyömaan 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus voi tuntua hitaalta, mutta työmaan työntekijöistä jo todella kovalta vauhdilta. NCC kehottaakin ajamaan ihmisten lähellä selvästi maksimirajoitusta hitaammin.

– Raskaat ajoneuvot kiihtyvät hitaasti tietyömaan jälkeen, ja tämä aiheuttaa joskus vaarallisia ohituksia tietyömaalla, jossa ei pidä milloinkaan ohittaa edellä ajavaa, vaikka vauhti olisi kuinka hidas, muistuttaa tiedotteessa NCC:n Asfaltin mobiiliyksikön aluejohtaja Ilmo Hyyppä.

Autoilijoiden arvaamaton käytös tietyömailla on NCC:n mukaan suuri turvallisuusriski.

Suurimmassa vaarassa tietyömailla ovat jalan liikkuvat työntekijät. Heiltä vaaditaan valppautta läpi työvuoron ja vielä sen jälkeenkin.

– Työtapaturmalle altistumiselle suurin riskihetki on työvuoron lopussa ja itse asiassa työvuoron jälkeen, kun tsemppaaminen loppuu ja lähdetään kotia tai majoitusta kohti. Työntekijät myös turtuvat jonkin verran liikenteen vaaroihin, mutta pääasiassa ohikulkeva liikenne koetaan ahdistavaksi ja pelkoa lisääväksi asiaksi. Erityisesti tämä korostuu suurien nopeuksien väylillä, kertoo NCC:n työturvallisuuspäällikkö Hannu Heino tiedotteessa.

Suurin riskihetki on työvuoron lopussa ja itse asiassa työvuoron jälkeen.

Työturvallisuuspäällikkö Hannu Heino, NCC

NCC muistuttaa, että holtittomasti ajava autoilija voi riskeerata jalan työmaalla liikkuvien lisäksi itsensä, sillä työkoneet ovat esimerkiksi asfalttityömailla raskaita.

Turvallisuuden lisäämiseksi työmailla käytetään muun muassa saattoautoja, joiden takana muun liikenteen on pysyttävä. Tänä vuonna NCC on ottanut työmaillaan uudelleen käyttöön koneisiin kiinnitettäviä nopeusnäyttöjä.

– Olemme saaneet positiivisia kokemuksia. Tulemmekin todennäköisesti lisäämään näyttöjä työmaillemme, Ilmo Hyyppä kertoo tiedotteessa.

Vinkit

Näin ohitat tietyömaan turvallisesti

Huomioi tietyömaalle tullessa tärkeimmät: ihmiset, koneet ja liikennemerkit.

Noudata liikennemerkkejä, liikennevaloja ja liikenteenohjaajien käskyjä.

Nopeusrajoitus on maksiminopeus, tarvittaessa pitää hiljentää ja aina varautua myös pysähtymään.

Älä ohita edellä kulkevaa ajoneuvoa, vaikka se pysähtyisi.

Laita autoradio hiljaiselle, jotta kuulet poikkeustilanteissa annettavat ohje- tai huomiohuudot.

Päällystystyömaan maksiminopeus on 30 km/h, moottoriteillä 50 km/h. Jälkimmäinen tuntuu siellä työskentelevistä todella kovalta ohitusnopeudelta, joten jos ohitat ihmisiä läheltä, hiljennä alle maksiminopeuden.

Valmistaudu pysähtymään tarvittaessa ja odota rauhassa, kunnes saat luvan tai voit muuten lähteä turvallisesti ohittamaan tietyömaata.

Kommunikoi työmaaihmisten kanssa vain välttämättömissä tilanteissa ja silloinkin mieluiten niin, että pysäköit auton ensin turvalliseen paikkaan. Kaikki keskustelu keskeyttää työmaan keskittymisen ja aiheuttaa turhaa häiriötä.

Älä käytä kaukovaloja, vilkuttele valoja tai käytä muita merkkejä.

Koita ajaa työmaan ohi noudattaen riittävää turvaväliä ilman nopeita kiihdytyksiä, jolloin tasainen kulku auttaa paitsi työmaata, myös perässä kulkevia.

Vinkit antoivat NCC:n aluejohtaja Ilmo Hyyppä ja työturvallisuuspäällikkö Hannu Heino.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut