Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ratikan toisen vaiheen hintalappu paljastui – Asia esillä kaupunginhallituksessa maanantaina

Raitiotien Tampereen keskustasta länteen suuntautuvan osan 2 Pyynikintori–Lentävänniemi rakentamisen Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus on 84,9 miljoonaa euroa.

Maanantaina kokoontuva kaupunginhallitus saa tilannekatsauksen osan 2 valmistelusta samoin kuin esitykset Seuturatikan ratavarausten sijainneista Tampereen alueella.

Molemmista asioista on tarkoitus päättää lokakuussa kaupunginvaltuustossa, jolle asioita esitellään ennakkoon iltakoulussa 7.9.2020.

Kyseessä on vielä meneillään olevassa kehitysvaiheessa laskettu, Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus.

Kehitysvaiheen suunnittelun aikana osuuteen 2 on lisätty muun muassa kaksi siltaa Hiedanrannan Näsisaareen sekä vaihdevarauksia Lielahteen ja Santalahteen vaiheittaisen rakentamisen mahdollistamiseksi.

Valtio on sitoutunut osallistumaan 30 prosentilla enintään 80 miljoonan rakentamiskustannuksiin. Osan 2 suunnitteluvaiheen 2,9 miljoonan kustannuksiin kaupunki on saanut aiemmalla päätöksellä 30 prosentin valtionavun.

Varsinaisen raitiotien rakentamisen lisäksi Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen on tarkoitus tilata Raitiotieallianssilta samaan aikaan ja samoilla työnaikaisilla liikennejärjestelyillä tehtäviä rinnakkaishankkeita arviolta 26,2 miljoonalla eurolla.

Osan 2 suunnittelu ja rakentaminen Lentävänniemeen asti on kuulunut alkuperäiseen vuosina 2014–2015 kilpailutettuun Raitiotieallianssin hankinnan sisältöön. Allianssimallissa valtuuston päätöksentekoon saadaan rakentajia sitova kustannusarvio. Allianssin kannustinjärjestelmä kannustaa allianssia pysymään yhdessä määritetyssä kustannusarviossa ja aikataulussa.

Raitiotieallianssi on valmistellut raitiotien osalle 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen toteutussuunnitelman, joka sisältää radan teknisen suunnitelman ja muuta selvitysaineistoa. Rakenteilla olevaa raitiotien osuutta (Hervanta–Tays–Pyynikintori) varten tehtyä vaikutusten arviointia on päivitetty ja täydennetty kakkososan päätöksentekoa varten. Lielahden Enqvistinkadun ratahaara on lisämahdollisuus, josta päätetään erikseen.