Tamperelainen Tommi osti oranssin pakun ja remontoi sen reissukuntoon ja niin tekee nyt moni muukin – korona-aika nosti vanlife-elämän suursuosioon

Matkailu: Tamperelainen Tommi Moilanen havahtui globaaliin vanlife-ilmiöön vasta pakettiauton ostettuaan. Korona-aikana innostus on räjähtänyt.

Tommi Moilanen osti autonsa reilu kuusi vuotta sitten. Riina Haapala

Riina Haapala

Kuvapalvelu Instagramissa tunnisteella #vanlife löytyy yli 7,6 miljoonaa kuvaa. Henkeäsalpaavissa maisemissa otetut kuvat saavat monet huokailemaan ihastuksesta ja miettimään pakettiauton ostamista. Koronakeväänä moni ryhtyi sanoista tekoihin.

– Nythän tämä innostus on räjähtänyt Suomessa, kertoo tamperelainen Tommi Moilanen. Hän ylläpitää Instagramissa tiliä Finnish Vanlife Forum.

Moilanen hankki pakettiauton reilu kuusi vuotta sitten.

– Olen aina tykännyt retkeillä ja nukkunut Lapissa henkilöautossakin. Tykkään telttailla ja haaveilin, että voisi asustella autossa, Moilanen kertoo.

Hän tarvitsee pakettiautoa toisinaan harrastuksessaankin, joten kun sopiva auto tuli vastaan, Moilanen osti sen. Oranssi, vuoden 1981 Ford Transit on saanut kavereilta nimen Kurpitsannakoinenauto.

Liki koko ajan yhdellä omistajalla ollut auto oli hyvässä kunnossa. Ensitöikseen Moilanen kuitenkin ajoi sen korjaamolle, jossa vanhan sukupolven edustaja tarkisti koneen kunnon. Sen jälkeen Moilanen purki vanhat vanerit ja asensi uudet. Sisustus oli pelkistetty ja suurimmaksi osaksi roskalavalta haalittu. Tekemiseen meni pari viikkoa.

Moilanen kiersi ensin koiran kanssa Itämeren. Seuraavaa reissua varten paku sisustettiin uudestaan tyttöystävän kanssa. Autoon vaihdettiin myös 5-vaihteinen vaihdelaatikko.

– Kun reissuseurana oli koiran sijaan ihminen, niin helpotti kun kuuli, mitä toinen sanoo, Moilanen naurahtaa.

Vasta auton ostamisen jälkeen Moilanen havahtui siihen, että vanlife on globaali ilmiö. Sinänsä ilmiö ei ole uusi, mutta nyt mukana on kuitenkin uusi ulottuvuus: sosiaalinen media. Moni vanlifer jakaa aktiivisesti kuvia reissuista.

Moilanen on kiertänyt autollaan pari kertaa Itämeren ja kerran pelkästään Baltiassa.

– Sillä meidän Baltian turneella pari viikkoa satoi melkein koko ajan. Tuli olo, että jaksaako tätä. Mutta kun tuli yksikin aurinkoinen päivä, otettiin kaikki irti.

Ikimuistoisin hetki on ollut Saksassa, kun pariskunta oli jäänyt yöksi erään tien varteen.

– Heräsimme Saksan maaseudulla siihen, että oveen koputetaan ja kaksi siviiliasuista miestä sanoo polizei. Toisella oli pistooli tungettu bermudashortsien kauluksesta, Moilanen kertoo.

– Kuumotti, että minkä mafian kynsiin on jouduttu.

Kävi ilmi, että pakettiauto oli pysäköity lähelle Angela Merkelin asuntoa ja turvamiehet halusivat tarkistaa, keitä paikalla oli.

– Tuntuu, että aika harva vanlifer haluaa mennä leirintäalueelle vaan parkkipaikka etsitään puskista.

Vanlife-elämään liitetään usein vapaus, minimalismi ja freelancer-elämä.

– Olen nähnyt sellaisia, jotka rakentavat pakuun kuivakäymälän ja suihkun, mutta suurin osa käy järvessä pesulla ja puskapissalla.

Vanlife-elämästä haaveilevan ensimmäinen hankinta on auto. Ensin pitää miettiä, onko se kesäauto vai ympärivuotiseen käyttöön. Autoja on joka hintaluokassa. Pitää myös miettiä, montako ihmistä autoon halutaan majoittaa. Ulkomaille lähtiessä auton mitat voivat vaikuttaa laiva- ja lauttayhteyksissä.

– Ja jos on kovin erikoinen auto, sen huolto voi olla vaikeaa.

Moilasen mukaan 2000-luvun taitteen Volkswagen Transporter on melko suosittu, sillä siihen löytyy varaosia ja korjaustaitoa mistä päin maailmaa tahansa.

– Tämä on sen verran vanha, että osia ei välttämättä löydy, mutta tämän kanssa pärjää melkein vasaralla ja jakoavaimella, hän naurahtaa.

Auton ilmanvaihtoakin pitää ajatella.

– Tässä autossa on alkuperäisenä räppänä ja yleensä pitää avata etuikkunaa yöksi raolleen, että ilma kiertää. Minibusseissa on monesti kattoluukku valmiina.

Moilasen autosta on poistettu ohjaamon ja takaosan välinen väliseinä, joka on myös iso turvallisuustekijä.

– Jos sen poistaa, kolaritilanteessa kaikki kama tulee täältä niskaan.

Ajon ajaksi kaikki irtotavara kannattaakin kiinnittää huolellisesti tai laittaa salvallisiin laatikoihin. Myös laatikot ja kaappirakenteet tulee kiinnittää huolellisesti auton runkoon. Moni asentaa autoihin myös lämmittimiä. Periaatteessa pakettiauton laittamisessa vain taivas on rajana. Siihen tiivistyy myös kysymys siitä, miksi pakettiauto eikä matkailuauto.

– Moni haluaa käydä läpi sen prosessin, että tekee itse.

Itse tekemisessä on myös yksi pieni mutta: jos pakettiautoon asennetaan kiinteä vuode, se voi edellyttää auton muutoskatsastusta. Jos vuodetta ei ole kiinnitetty kiinteästi vaan vaikkapa kuormaliinoin, tämä katsotaan yleensä normaaliksi pakettiauton käytöksi. Muutoskatsastuksen tarpeen arvioi katsastaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut