Tampereen kauppakamari haluaa ratikan kulkemaan Ilmailunkatua pitkin Tampereen messu- ja urheilukeskuksen eli Pirkkahallin alueen kautta.
Kauppakamari korostaa Tampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman ohjausryhmälle antamassaan lausunnossa, että työpaikka-alueet ja elinkeinopoliittiset näkökulmat on otettava huomioon, kun raitiotien jatkoa Tampereelta Pirkkalan suuntaan linjataan.
Kauppakamari pitää raitiotien Pirkkalan ratahaaran parhaana vaihtoehtona Ilmailunkadun ja Messukeskuksen linjausta.
– Valtuusto perusteli yleissuunnitelmassa raitiotien rakentamisesta elinkeinopoliittisilla hyödyillä. Jos raitiotie viedään Ilmailunkatua pitkin, voimme synnyttää Tampereen ja Pirkkalan rajalle uutta liiketoimintaa ja kasvattaa merkittävän tapahtuma- ja urheilukeskuksen vetovoimaa entisestään. Raitiotieratkaisuilla ei ole toistaiseksi juurikaan edistetty työpaikka-alueiden kehittymistä. Nyt tähän voidaan tehdä muutos, toteaa toimitusjohtaja Antti Eskelinen Tampereen kauppakamarin lähettämässä tiedotteessa.
– Kaupungin viranhaltijat ovat työpajoissa pitäneet Nuolialantien linjausta parempana ja nopeampana toteuttaa. Mutta Nuolialantien linjaus siirtää ainoastaan nykyiset joukkoliikennekäyttäjät busseista ratikkaan. Messukeskuksen ja Ilmailunkadun linjaukset tuovat todennäköisesti enemmän uusia käyttäjiä joukkoliikenteen pariin, koska alueelle on mahdollisuus myös kehittää suuria liitäntäpysäköintialueita ja sähköautojen latauspisteitä, Eskelinen huomauttaa.
Kauppakamari arvioi myös, että lähimpänä toteutuskelpoisuutta lienevät juuri Pirkkalan suunta sekä Linnainmaan-Lamminrahkan suunta.
– Niin ratikkaa kuin muitakin Tampereen hankkeita tulee punnita siltä kantilta, sopisivatko ne hyviksi elvytyshankkeiksi, kun valtiovalta ratkaisee keinoja koronapandemian talousvaikutusten ehkäisemiseksi,.
Jo nyt messu- ja urheilukeskuksen tapahtumissa ja harrastetiloissa käy vuosittain miljoona ihmistä.