Tier tuo "sähköpotkulautojen mersut" Tampereelle – käyttäjät voivat itse vaihtaa laudan akun

Tierin Suomen toimitusjohtaja Katja Ojala kertoo, että uusi sähköpotkulauta on entistä turvallisempi. Siinä on vilkut, isommat renkaat ja kypärä mukana. Ojala kuvaa sitä "sähköpotkulautojen mersuksi". Riina Haapala

Riina Haapala

Sähköpotkulautayhtiö Tier tuo Tampereelle uudet sähköpotkulaudat ja latausverkoston. Uusissa laudoissa on entistä suurempi eturengas, suuntavilkut ja taitettava kypärä.

– Ihmiset ottavat potkulaudan käyttöön silloin, kun on tarve ja kypärä ei ole aina mukana, kertoo Tier Suomen toimitusjohtaja Katja Ojala.

Uusissa potkulaudoissa on myös akku, jonka käyttäjä voi itse vaihtaa. Tampere on ensimmäinen kaupunki, jossa latausverkosto otetaan käyttöön. Akkujen latauslaitteita tulee Tampereelle yhteensä 50 kappaletta eri yhteistyökumppaneiden pisteisiin. Tällaisia ovat muun muassa Kesko, Hesburger ja Technopolis. Ojalan mukaan yhtiöllä on positiivinen ongelma.

– Jännitti, miten yhteistyökumppanit ja kaupunki ottavat sen vastaan. Positiivinen yllätys oli, että meillä on jono. Halukkaita on enemmän kuin latausasemia, Ojala kertoo.

Technopoliksen Tampereen alueen johtaja Henri Rantalainen kertoo, että latausasemat ovat tulossa Yliopistonrinteen ja Hervannan kampuksille. Rantalaisen mukaan kolmannella kampuksella latausasemaa ei vielä ole, mutta sinnekin voi sen tuoda, jos kokemukset ovat hyviä. Rantalainen kertoo, että latausasemille on kaksi syytä.

– Yliopistonrinteen kampuksella näkyy Tierin lautoja spontaanisti, mikä tarkoittaa, että meidän vuokralaiset ja asiakkaat käyttävät niitä.

Rantalainen uskoo, että latausaseman avulla lautojen pysäköinti saadaan selkeämmäksi. Hervannassa taas lautoja ei ole niin paljon näkynyt. Parin kilometrin säteellä on kuitenkin useita yrityksiä ja yliopisto, joten Rantalainen näkee sähköpotkulaudan hyvänä liikkumisvälineenä alueella.

– Mielenkiintoista nähdä, ottavatko ihmiset ne omaksi.

Akkujen latausmallia aiotaan myöhemmin laajentaa Helsinkiin ja Turkuun. Tavoitteena on, että uusi teknologia olisi lopulta käytössä kaikissa Tierin toiminnoissa. Asiakkaita motivoidaan akkujen vaihtamiseen motivoidaan antamalla ilmaista ajoaikaa. Myös muita keinoja mietitään.

– Tiedossa on, että muutaman euron rahallinen korvaus ei riitä kaikille motivaattoriksi, Ojala sanoo.

Sähköpotkulaudat profiloituivat alkuun etenkin hupiajeluvälineinä. Ojalan mukaan moni käyttää niitä myös työajoon: yhtiön tilastoissa korostuvat piikit työmatka-aikoina.

Suomen oloissa sähköpotkulautojen haasteena on talvi. Suuremmista renkaista huolimatta niissä ei ole nastoja.

– Liukkaus on meidän pahin vihollinen. Musta jää on sellainen, ettei sitä näe.

Ojala kertoo, että Tier saa dataa Tieliikennepalvelulta. Esimerkiksi viime talvena kaikki laudat olivat pois käytöstä yöaikaan.

– Kymmenessä sekunnissa voidaan sulkea kaikki laudat pois käytöstä.

Ojala kertoo, että vilkut ovat oppia viime talvesta. Potkulaudassa on myös sininen led-valo, jonka voi nähdä pimeällä.

Tampereella on jo muutama uusi sähköpotkulauta koekäytössä. Kaikki laudat vaihdetaan uusiin syyskuun alussa. Ojala kertoo, että nykyisille potkulaudoille on jo uusi kotimaa. Yhtiöllä on suunnitteilla myös neljäs paikkakunta Suomeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut