02 Taksin hiljattain tekemän kyselytutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista haluaa yhä tilata taksinsa soittamalla puhelimella. Tämä tarkoittaa sitä, että toisessa päässä olevan asiakaspalvelijan pitää olla ammattitaitoinen ja osata varautua mitä erilaisempiin pyyntöihin, kerrotaan tiedotteessa.
Useampikin asiakaspalvelija kertoo, että muutamille asiakkaille saattaa iskeä niin sanotusti lievä paniikki, kun kello lähestyy iltayhdeksää.
– Usein illalla kellon lähestyessä yhdeksää tarvitaan taksia pikaisesti, jotta ennätetään vielä Alkoon tai kauppaan juomaostoksille. Ja näissä asiakas usein haluaa, että taksi odottaa ja sitten mennään takaisin kotiinpäin. Näissä tilauksissa ei yleensä ole hinnalla mitään väliä, eräs asiakaspalvelija kertoo tiedotteessa.
– Joskus on asiakkaan kanssa minuutteja laskettu, että varmasti ennättää Alkoon. Joku on taas sanonut, kun vähän epäröiden tarjosin kyytiä 20 minuutin saapumisajalla, että ei haittaa mitään, kunhan vaan ollaan perillä ennen klo 21.
Kyselyn mukaan eteen voi tulla kiperiäkin tilanteita.
– Ikimuistoisin taksin tilaus oli kiireiselle miehelle, joka tarvitsi kuljetuksen auton jätettyä hänet moottoritien varteen ehtiäkseen ystävänsä häihin. Saimme nopealla aikataululla tilattua hänelle taksin paikalle paikannuksen avulla. Mies kiitti kovin ja kehui, kuinka asiat sujuvat Suomessa ja taksipalvelussamme! Hän oli matkannut ulkomailta 10 000 kilometrin takaa ja aikataulu oli tiukka. Tarve oli Helsingissä ehtiä lautalle, joka oli päivän viimeinen ja joka kuljettaisi hänet saarelle, jossa häät pidettiin. En muista oliko kyseessä bestman, mutta hän harmitteli taivallettua matkaa, jos se loppumetreillä olisi päättynyt epäonnisesti. Onneksi toisin kävi, eräs asiakaspalvelijoista kertoo tiedotteessa.
Joskus asiakkailla on flirttailuvaihde päällä.
– Toisilla asiakkailla on kova tarve jäädä juttelemaan kanssamme, kun ollaan niin mukavia. Toiset ehkä jopa flirttailevat. Joskus ovat kyselleet, että lähdenkö mukaan ja kehuneet ääntä ja tietty varmaan mukava ja ystävällinen palvelu yllyttää jutusteluun varsinkin, jos asiakkailla on hyvä fiilis ja pikkasen nousuhumala päällä, eräs asiakaspalvelija paljastaa.