Koematkustajia tarvitaan ruuhkaksi asti – Näin matkustajat pääsevät ratikan kyytiin koeliikennekuukausina

Liikenne: Matkustajia tarvitaan niin paljon, että toimivuus myös ruuhkissa ja täpötäysillä ratikoilla saadaan testattua. Ensimmäiset erityisryhmien koematkustajat pääsevät kyytiin jo vuodenvaihteessa.

Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Ensimmäiset koematkustajat pääsevät Tampereen ratikkaan mahdollisesti jo vuodenvaihteen tienoilla.

Kaikki halukkaat pääsevät hyppäämään vaunuihin, kun kaupallinen koeliikenne alkaa huhtikuun alussa.

Vaunujen liikennöintivastuu siirtyy VR:lle marraskuun alussa. Sen ajaman koeliikenteen suunnittelu on parhaillaan käynnissä.

Kun keväästä asti ajetuissa testeissä ja tyyppikokeissa on kokeiltu muun muassa vaunujen ja ratainfran toimivuutta, on huomio VR:n koeliikenteessä jo ratikoiden liikennöinnissä ja toiminnallisuudessa varsinaisella ratikkareitillä.

– Alkuvaiheessa testataan muun muassa ajoaikoja pysäkkien välillä ja ratikan kulkua reitillä, kuten kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kurvien ajoa, kertoo raitiotien liikennöintiallianssin projektipäällikkö Vesa Rauhala VR:ltä.

Ensimmäiset kuukaudet VR:nkin koeliikennettä ajetaan tyhjillä vaunuilla. Koematkustajia otetaan vaunuihin todennäköisesti alkuvuodesta. Avainasemassa ensimmäisissä suljetuissa matkustajien kanssa tehtävissä koeajoissa ovat erityisryhmät.

Haluamme löytää mahdolliset ongelmat ja poistaa ne.

– Tässä vaiheessa testataan toiminnallisuutta liikkumis- ja toimimisesteisillä, kuten liikuntarajoitteisilla ja näkövammaisilla, kertoo palvelumuotoilija Mari Siikonen VR:ltä.

Varsinainen kaupallinen koeliikenne alkaa huhtikuun alussa. Tällöin ratikalla on jo aikataulu ja matkustamaan pääsevät kaikki Nysse-lipun haltijat.

– Lippujärjestelmäkin otetaan ratikoissa käyttöön heti huhtikuun alussa. Kaupallisessa koeliikenteessä ratikalla on jo aikataulu.

Rauhalan mukaan kaupallisessa koeliikenteessä ratikan aikataulut saattavat vaihdella jopa päivittäin tai viikoittain riippuen testattavista asioista. Koeliikenteen etenemiseen vaikuttavat myös ratainfran valmistuminen, vaunujen saapuminen Tampereelle ja kuljettajien kouluttaminen.

– Kaupallisessa koeliikenteessä tavoitteena on palvelukokokonaisuuden testaaminen myös isoilla matkustajamäärillä. Toiveena on, että väkeä olisi jo niin paljon, että päästään testaamaan ruuhkatilanteita.

Rauhala luottaa siihen, että ratikka kiinnostaa tamperelaisia niin paljon, ettei matkustajia ruuhka-aikojen testaamiseen tarvitse erikseen haalia.

Kaupallisen koeliikenteen kuukausina haasteena on palautteen kerääminen matkustajilta. Palautekanavien suunnittelutyö on vielä kesken.

– Meitä kiinnostaa ratikan käyttäjäkokemus ja palvelupolku alusta loppuun saakka. Haluamme löytää mahdolliset ongelmat ja poistaa ne. Palautteen saaminen on tässä ensiarvoisen tärkeää, sanoo Siikonen.

Etukäteen ratikan menestymisen erääksi suurimmaksi haasteeksi on nostettu vaihtotapahtuman sujuvuus, kun syöttöbusseista vaihdetaan raitiovaunuun.

Rauhalan mukaan onnistuminen tässä mitataan laajassa mittakaavassa vasta, kun varsinainen liikenne elokuussa alkaa.

– Syöttöliikenteen toimimista ja vaihtoa ratikkaan pääsee oikeasti testaamaan vasta elokuussa 2021, kun Nyssen Linjasto 2021 otetaan käyttöön. Se on iso muutos koko järjestelmän kannalta.

Varsinainen ratikkaliikenne alkaa 9. elokuuta 2021.

Hinnat

Koeliikenneratikkaan normaalilla Nysse-hinnalla

Ratikoissa otetaan käyttöön normaalit Nyssen lipputuotteet ja hinnat heti kaupallisen koeliikenteen alkaessa 1. huhtikuuta.

– Lähtökohta on se, että busseissa ja ratikoissa on käytössä aivan samat liput, korostaa joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Periviidan mukaan Tampereen seudun joukkoliikenteellä ei ole tällä hetkellä suunnitelmia siitä, että matkustajia haalittaisiin ratikoihin ruuhkatilanteiden testaamiseen esimerkiksi alennetuilla tai ilmaisilla lipuilla.

Periviita pitää mahdollisena, että alennuskampanjoita saatetaan toteuttaa ratikan tekemiseksi tutuksi kapunkilaisille.

– Kaupallinen koeliikenne on tärkeää muun muassa pysäkkiaikojen ja lippujärjestelmän testaamisen kannalta.

Huhtikuun alussa on tarkoitus ottaa käyttöön myös maksujärjestelmän ominaisuus, joka mahdollistaa lähimaksamisen esimerkiksi pankkikorteilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.