Voisiko ajoneuvo kulkea ilman kuljettajaa? – Sitä testataan kohta missäpä muualla kuin Hervannassa

Ensin ratikka, kohta ajoneuvo ilman kuljettajaa. Tampereen Hervanta on muuttunut ja muuttumassa varsinaiseksi täkäläisen liikenteen pioneerialueeksi. Raitiotieallianssi
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tampereen Hervantaan kehitetään EU-hankerahalla automaattiliikenteen testialuetta. Testialue tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia kokeilla uusia älyliikenteen ja automaattisen liikkumisen palveluja todellisessa ympäristössä ensimmäisten joukossa maailmassa.

Automaattiliikenteessä ajoneuvo kulkee itsenäisesti ilman kuljettajaa. Automaatio hoitaa ajoneuvon ohjaamisen. Tampereella tavoitteena on ottaa käyttöön automaattibusseja vaiheittain vuosien 2020-2021 aikana esimerkiksi hoitamaan raitiotien syöttöliikennettä. Lisäksi kaupunki haluaa valmistautua automaattiseen henkilöautoliikenteeseen.

Testialue auttaa automaattista ajamista tukevan fyysisen ja digitaaliseen infrastruktuurin kehittämistä. Testialueen avulla kaupunkilaiset tottuvat ajatukseen autonomisesta ajamisesta ja siihen liittyviä pelkoja on mahdollista lieventää kokeilujen avulla.

Hanke tukee maakuntaohjelman ja älykkään erikoistumisen strategian tavoitteita kehittämällä osallistavia innovaatio- ja kehitysalustoja (yhteiskehittämisen prosessit, testialueen suunnittelu) ja edistämällä älykkään kaupungin ratkaisuja testialueella saatujen kokemusten pohjalta.

Maakuntahallitus suuntasi Euroopan aluekehitysrahastosta ja valtion rahoituksena Smart City Testialue - kohti tason 4 automaattista liikennettä -hankkeelle 50 050 euroa. Hankkeen jatkorahoitukseen varaudutaan myös vuosina 2021 ja 2022.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut