Paasikiventien siirto, uusi kevyen liikenteen silta ja 6633 metriä raitiotietä – ratikan kakkosvaiheen suunnitelmia voi nyt kommentoida

Raitiotien toisen vaiheen suunnitelmat ovat nyt kommentoitavana. Kuva Pirkankadulta. Wille Nyyssönen/Raitiotieallianssi

Riina Haapala

Tampereen raitiotien toisen vaiheen suunnitelmista voi antaa nyt palautetta. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi toisen vaiheen toteutussuunnitelman ja vaikutusten arvioinnin yhteenvetoaineistot lausuntokierrokselle maanantaina.

Pyynikintorilta Lentävänniemeen ulottuvan raitiotiereitin suunnitelmista voi antaa palautetta 28. elokuuta asti.

Ratikka tulee vuoden päästä: Hervannassa hyödytään eniten, mutta tänne halutaan silti muuttaa – Lukijaraati laittoi kaupunginosat järjestykseen, katso top 5:t

Tampereen kaupunginvaltuustolle on tarkoitus esitellä iltakoulussa 7. syyskuuta raitiotien toisen osan koko päätöksentekoaineisto, jossa on mukana nyt julkaistun valmisteluaineiston lisäksi muun muassa hinta-arvio ja saadut lausunnot.

Kaupunginhallitus on asettanut tavoitteksi toisesta vaiheesta päättämisen viimeistään lokakuussa 2020, mikä mahdollistaisi työn aloittamisen jo tämän vuoden puolella. Syksyn aikataulussa on kakkososan rakentamispäätöksen lisäksi päätös Seuturatikan aluevarauksista.

Toteutussuunnitelma sisältää radan teknisen suunnittelun ja muuta selvitysaineistoa. Rata on tarkoitus rakentaa kaksiraiteisena Pyynikintorin kohdalta Pirkankadulta Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen. Raitiotien osan 2 toteutukseen liittyy mahdollisuus rakentaa Enqvistinkadun osuus Lielahdessa.

Raitiotien 2. osan pituus on yhteensä 6 633 metriä. Osuudelle rakennetaan kahdeksan raitiotiepysäkkiparia ja yksi keskilaituripysäkki.

Tampereen raitiotien toteutusosa 2 sisältää rakennustyön vaatimat liikennejärjestelyt, johtosiirrot, maarakennustyöt, muutokset katujärjestelyihin, raitiotien alus- ja päällysrakenteet, sillat ja muut taitorakenteet sekä raitiotien infraan liittyvät tekniset järjestelmät.

Osalle 2 rakennetaan seitsemän uutta siltaa, lisäksi yhtä nykyistä siltaa muokataan raitiotien tarpeisiin. Siltojen yhteenlaskettu pituus on 454 metriä. Työhön kuuluu seitsemän tukimuurin ja kahden tukimuurikaukalon rakentaminen. Osalle tulee 17 vaihdetta ja neljä sähkönsyöttöasemaa.

Raitiotien rakentamisen yhteydessä rakennetaan katuja, parannetaan kiinteistöjen hulevesijärjestelmiä, uusitaan katuvalaistusta ja kaapeloidaan kaupungin tietoliikenneverkkoja. Lisäksi uusitaan kaupungin jätevesi- ja vesijohtoverkostoa sekä kaukolämpöverkostoa.

Katutilan ahtauden vuoksi Santalahdessa joudutaan siirtämään valtatietä 12 eli Paasikiventietä, jotta raitiotie ja ajoneuvoliikenne saadaan erillisille kaistoilleen Rantatiellä. Tämä siirtotyö kuuluu Raitiotieallianssin työsisältöön.

Raitiotien rakentamisen yhteydessä parannetaan seudullista pyöräilyn reittiä sekä jalankulkuyhteyksiä. Santalahteen rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilysilta. Pirkankatu perusparannetaan Sepänkadun ja Santalahdentien välillä.

Nykyiset katupuut pyritään säilyttämään ja puuston poistoa työskentelyalueilla vältetään. Raitiotien rakentamisen takia kaadettavat puut korvataan kaupungin toimesta.

Raitiotien ensimmäisen vaiheen liikennöinti alkaa elokuussa 2021. Mikäli 2. osan rakentaminen alkaa ensi talvena, raitioliikenne Pyynikintorilta Santalahteen voisi alkaa vuonna 2023 ja Lentävänniemeen vuonna 2024.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.