Luotettavuus, turvallisuus ja ajo-ominaisuuksien miellyttävyys ovat tärkeimmät asiat, joiden perusteella suomalainen tekee päätöksen auton ostamisesta, käy ilmi Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta. Taloudellisten seikkojen, kuten edullisten käyttökustannusten ja auton pienen kulutuksen, katsotaan jäävän tärkeydessä näiden taakse, kerrotaan tiedotteessa.
Vähiten suomalaisia kiinnostaa uutta autoa etsiessä auton maalipinnan väri (jota erittäin tärkeänä pitää 10 prosenttia vastaajista), statukseen tai vaikutuksen tekemiseen liittyvät asiat (4–5 prosenttia) sekä moottorin jylisevä kovaäänisyys (3 prosenttia). Suomalaiset selkeästi arvostavat auton hiljaisuutta, sillä sitä pitää jossain määrin tärkeänä seitsemän vastaajaa kymmenestä.
Myöskään auton arvon säilymistä ei lueta tärkeimpien ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden joukkoon, sillä vain viidennes vastaajista pitää sitä erittäin tärkeänä. Jopa vetokoukku (27 prosenttia) ajaa arvon säilymisen ohi erittäin tärkeäksi koettuna ominaisuutena.
– Vetokoukun arvo nousee etenkin nyt kesällä, kun moni haluaa kuljettaa peräkärryä, asuntovaunua tai traileria. Pitkäkestoisille mökkireissuille tai road tripeille moni haluaa ottaa paljon tavaraa mukaan, kertoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki tiedotteessa.
– Vain neljä prosenttia vastaajista myöntää kokevansa erittäin tärkeäksi sen, että auto tuo heille sosiaalista statusta ja arvostusta. Liekö suomalainen ajattelutapa ottanut askeleen kohti vaatimattomuutta 80-luvun kasinotalouden ja 90-luvun it-kuplan ajoista, jolloin haluttiin antaa vaurauden näkyä. Toki erottuvuus ja sosiaalinen status on yhä useammin mielessä alle 35-vuotiailla kuin muiden ikäryhmien vastaajilla, Iiskonmäki jatkaa.
Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1 009 vastaajaa, ja otanta on kansallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.