Kenelle Tampereen keskusta on tehty? – "Raitiotieprojekti on hyvä alku, mutta se ei yksin riitä"

Näkökulma: Hakekaa vinkkejä parhaista kansainvälisistä malleista, neuvoo apulaispormestari Jaakko Stenhäll (vihr.).

Apulaispormestari Jaakko Stenhäll (vihr.) toivoisi kaupunkiliikenteen kehittyvän mahdollisimman rivakkaa tahtia. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tampereen kaupungin apulaispormestaria Jaakko Stenhälliä (vihr.) on hetken aikaa mietityttänyt. Stenhällistä on jo pitkään tuntunut siltä, että kaupunkipolitiikkaa tehdään – osittain huomaamatta – yksityisautoilun ehdoilla.

Esimerkiksi hän ottaa Tesoman lähijunaseisakkeen toteutumisen, joka odottaa nyt valtiollista toteutuspäätöstä.

– Tampereen-seudullahan on jo aloitettu lähijunapilotti. Olisi todella hyvä, jos Tesomakin saataisiin tähän mukaan, mutta asia edistyy kovin hitaasti. Kaupunki on varmasti tehnyt osansa: Tesomalle on viime vuosina suunnattu paljon rakentamista. Tässä yhtälössä olisi hyvä, että myös valtio kantaisi oman vastuunsa.

Stenhällistä on tuntunut siltäkin, että vaikka päätökset ovat tehty, asiat junnaavat paikallaan pitkänkin aikaa.

– Kaupungit eivät välttämättä aina osaa reagoida maailman muutokseen. Ensimmäisenä pitäisi miettiä sitä, kenelle kaupunkien keskusta on tehty ja lähteä katsomaan sen jälkeen, miten asia toimii.

– Edelleen on usein niin, että autoliikenteen suunnittelusta on eri tasoilla suurin kokemus, jolloin suunnittelu menee sen ehdoilla. Vasta tämän jälkeen tulevat kävely, pyöräily ja julkinen liikenne. Ne kuitenkin tekevät kaupungista kaupungin ja luovat sen keskustalle elinvoiman. Monet nuoret ihmiset ja perheet haluavat elää vaikkapa pyörään tukeutuen, ja odottavat että kaupunki eri tavoin tämän mahdollistaa, Stenhäll sanoo.

Apulaispormestari ei ole myöskään varma siitä, käsittävätkö kuntapoliitikot välttämättä sitä kaikkea muutosta joka kytkeytyy koronakriisiin.

– Yksi suurimmista asioista siihen liittyen on varmasti se, että etätyön määrä tulee jatkossa kasvamaan huomattavasti. On hyvä muistaa, että tämä tuskin jää elinikämme viimeiseksi kriisiksi.

Ja sitten pari sanaa tutusta tamperelaisesta kiistakapulasta, pyöräilystä.

– Vastustus saattaa liittyä myös identiteettipolitiikkaan: kun takavuosina puoluejohtaja Soini alkoi puhua fillarikommunisteista, niin kyllä siihen myös tartuttiin heti.

Apulaispormestarin mielestä asiaan auttaisi, mikäli esimerkkejä uskalletaan ottaa kansainväliseltä tasolta. Toimivia malleja ei kannata kopioida ainoastaan Helsingistä.

– Silmät auki Eurooppaan, ja hakemaan parhaat tavat siitä, miten kaupunkitila kannattaa järjestää. Esimerkiksi Amsterdamissa ja Kööpenhaminassa muutos ei tapahtunut itsestään, vaan määrätietoisella politiikalla.

– Hyvin mennyt raitiotieprojekti on ollut hyvä alku, mutta ei yksin riitä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut