Kohta se tavara-asema siirtyy! – siirtourakka on enää itse siirtoa vaille valmis – "On parempi pysyä turvallisen matkan päässä"

Tavara-asemaa siirretään 28 metriä kuvan vasemmassa reunassa näkyvien betoniperustusten päälle. Oikeassa reunassa olevan tavara-aseman alla näkyvät teräsbetoniset siirtoradat. Riina Haapala

Riina Haapala

Tampereen tavara-aseman siirto on pian totta.

Siirtourakoitsija saapui työmaalle maanantaina nostoa valmistelemaan. Tällä viikolla rakennusta nostetaan 1,3 metriä ylöspäin. Kun nosto on tehty, rakennuksen alle asennetaan teräksiset siirtokiskot ja siirtotunkit. Ne asennetaan jo aiemmin tehtyjen teräsbetonisten siirtoratojen päälle.

Kreate Oy:n työmaapäällikkö Jere Vesanen kertoo, että tavara-asema lähtee liikkeelle ensi viikon aikana. Todennäköinen päivä on maanantai tai tiistai, mutta tarkka aika ei vielä ole tiedossa. Vesasen mukaan projekti on kuitenkin aikataulussa.

– Alussa asbestipurut venyttivät purkuaikataulua, mutta katsottiin, että aika riittää, Vesanen kertoo.

Tavara-asemaa siirretään ensin 28 metriä Tammelan suuntaan ja sen jälkeen yhdeksän metriä etelän suuntaan Itsenäisyydenkatua kohti. Periaatteessa siirto voisi tapahtua nopeasti, mutta rakennus tuskin kestäisi sitä.

– Kysyimme urakoitsijalta, kuinka kauan siirrossa menee. He sanoivat, että tunkit voivat liikuttaa 10 metriä tunnissa, mutta kun tuo on niin epävakaa rakennus, ei uskalla niin kovaa vauhtia mennä.

Meidän tietääksemme vastaavaa ei ole Suomessa koskaan tehty.

Vesanen arvioi, että siirtämisessä menee pari kolme vuorokautta.

– Isoin haaste on saada rakennus pysymään ehjänä. Tiilirakennus on sellainen, ettei se kärsi minkäännäköistä taipumista, Vesanen sanoo.

– Nyt alle on tehty betonit ja niillä on pieni taipuma.

Betonit on kuitenkin saatu tehtyä niin, että ne taipuvat vähemmän kuin mitä tavara-asema kestää.

Suomessa on siirretty ennenkin rakennuksia, mutta ne ovat yleensä hirsirunkoisia.

– Ne eivät ole niin kranttuja muodonmuutoksesta. Meidän tietääksemme vastaavaa ei ole Suomessa koskaan tehty, Vesanen sanoo.

– Suomessa on siirretty raskaampia rakenteita, esimerkiksi siltoja Kreatekin on siirtänyt, mutta ei näin raskasta rakennusta. Ei ole kellään ollut mitään referenssiä.

Periaatteessa on myös mahdollista, että tavara-asema sortuu siirron aikana. Vesanen kuitenkin luottaa, että rakennus pysyy ehjänä.

– Niin hyvin se on tuettu joka puolelta.

Pienemmät vauriot ovat todennäköisempiä. Ajan hammas on purrut tiiliin ja niitä irtosi myös purun aikana. Kaikki tiilet on käyty läpi ja irtotiilet on poistettu, mutta on mahdollista, että seinissä on vielä yksittäisiä tiiliä, jotka voivat matkan aikana irrota.

Tavara-aseman siirron odotetaan keräävän myös uteliaita kaupunkilaisia. Jere Vesanen toivoo, että siirtoa seurataan kauempaa.

– Työmaa-alueelle ei ole kellään mitään asiaa.

Vesanen kertoo, että työmaan ympärillä liikkuu raskasta kalustoa ja liian lähelle siirtoa ihmettelemään tulevia pyydetään siirtymään.

– Kaikkea voi sattua. Siksi on parempi pysyä turvallisen matkan päässä.

Taustaa

Tavara-aseman siirto

Tampereen vanha tavara-asema sijaitsee Ratapihankadun varrella lähellä junarataa-

Tavara-asema siirretään vanhan seurantalo Morkun paikalle.

Morkku purettiin toukokuussa.

Tavara-aseman siirto mahdollistaa Ratapihankadun suoristamisen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut