Tamperelaispyöräilijän video herättää keskustelua sosiaalisessa mediassa, ajaa vauhdilla suojatielle ja kääntyvän auton eteen – "Harvat toimivat, suorat ja turvalliset pätkät poistetaan käytöstä tai niille rakennetaan kerrostalo"

Tamperelaispyöräilijän kuvaama video Kalevan Prisman risteyksestä on herättänyt voimakasta keskustelua sosiaalisessa mediassa. Arkistokuva. Anneli Tuominen-Halomo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Pyöräilijä Joonas Ollin kuvaama video herättää paljon keskustelua yhteisöpalvelu Twitterissä. Olli on kuvannut saapumistaan yhteen Kalevan Prisman liepeillä sijaitsevaan risteykseen.

Videolta on havaittavissa, että Olli pyöräilee varsin vauhdikkaasti ja juurikaan jarruttamatta suojatielle – vasemmalta on samalla kääntymässä henkilöauto Prisman piha-alueelle.

– Täällä Tampereella ne harvat toimivat, suorat ja turvalliset pätkät poistetaan käytöstä tai niille rakennetaan kerrostalo. Tilalle tulee sitten tällaisia turvallisia risteämiä Prisman sisäänajon kanssa, Olli kirjoittaa videonsa saatteena.

Joonas Olli kertoo Tamperelaiselle, että videollaan hän haluaa havainnollistaa risteyksen geometrian vaarallisuutta.

– Siinä on kiertoliittymä, joka ei juurikaan hidasta autojen nopeutta. Lisäksi katselualue on hankala ja se on sitä myös autoilijan näkökulmasta. Risteystä joutuu lähestymään todella huonosta kulmasta. Video mielestäni havainnollistaa tuo liittymän rakenteellisen vaarallisuuden, Olli sanoo.

– Lisäksi kiertoliittymässä on kyse sisäänajosta Prisman pihaan ja siinä on kova liikenne. Pyöräilyn pääreitin ei pitäisi ikinä risteytyä tällaisen liikennevirran kanssa samassa tasossa muuta kuin valo-ohjattuna joka taas ei ole niin sujuvaa.

Hän korostaa, ettei olisi edennyt suojatielle ilman katsekontaktia lähestyvään autoilijaan. Tilannetta kuvannut kamera oli pyöräilijän rinnassa, ei kypärässä.

– En olisi mennyt tien yli, mikäli en olisi katsekontaktia autoilijaan saanut ja havainnut tämän hidastavan, Olli huomauttaa.

Ollin mukaan kiertoliittymä toteutettiin eri tavalla kuin esitettiin.

– Alkuperäisessä suunnitelmassa liittymä oli autoilijalle hidastavampi ja pyöräilijälle turvallisempi, pyörätie olisi ollut paremmin autoilijan näkökentässä.

Video on herättänyt voimakasta keskustelua, jossa Ollin toiminta saa osakseen niin kritiikkiä kuin kehujakin.

– Tulet kuolleesta kulmasta kovemmalla vauhdilla kuin pätkässä näkyvä auto ja oletat autoilijan jotenkin huomioivan sinut. Itse pyöräilen töihin ympäri vuoden ja ei tulisi kyllä koskaan mieleen toimia noin itsetuhoisesti, eräs kirjoittaja kritisoi.

– Todellakin p**kasti suunniteltu ja toteutettu pyörätie. TLL 4§ ennakointivelvollisuus korostuu näissä paikoissa kaikilla osapuolilla, kirjoittaa puolestaan toinen keskusteluun osallistunut.

– Hyvä, että käytät sentään kypärää. Tuo videon tilannenopeus oli aivan väärä. Tuollahan saat aikaiseksi vain nopeusrajoitukset pyöräilijöille, kuuluu yksi kommenteista.

Uutista päivitetty 10.05: Lisätty Joonas Ollin kommentit aiheesta.

Videon voit katsoa tästä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.