Pääradalle 8,1 miljoonaa EU-rahaa – Pirkanmaan maakuntajohtaja: "Tämä on hyvä alku"

Pääradan kunnostamiseen saatiin rahaa. Ilkka Hartikainen

Suomi sai EU-rahoitusta Verkkojen Eurooppa -ohjelman lisähausta merkittäville ratahankkeille yhteensä 58,3 miljoonaa euroa.

Euroopan komissio myönsi rahoitusta tänään 16. heinäkuuta tehtyjen päätösten perusteella yhteensä lähes 2,2 miljardia euroa eurooppalaisille liikennehankkeille. Verkkojen Eurooppa -ohjelma edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja.

Suomalaishankkeista rahaa myönnettiin viidelle.

Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen saatiin 6,5 miljoonaa, Oulu–Laurila–Tornio–Haaparanta -raideyhteyden kehittämiseen 1,6 miljoonaa, Kouvola–Kotka–Hamina-raideyhteyden parantamisen suunnitteluun 1,68 miljoonaa, Espoon radan suunnitteluun 11 miljoonaa ja Turun tunnin junan suunnitteluun 37,5 miljoonaa euroa.

Suomi-radan suunnittelulle haettiin 11,7 miljoonaa euroa, mutta tämä hanke - yhdessä Vantaan ratikan kanssa - jäi ilman rahoitusta tällä hakukierroksella. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan Suomi on kuitenkin sitoutunut hakemaan Suomi-radalle EU-rahoitusta tulevilla hakukierroksilla.

Päärataryhmän puheenjohtaja, Pirkanmaan liiton maakuntajohtaja Esa Halme on kokonaisuuteen tyytyväinen.

– Tämä on hyvä alku. EU-ydinverkon hankkeet saivat odotetusti rahoitusta. Nyt meidän täytyy viedä hankkeita systemaattisesti kokonaisuutena eteenpäin ja katsoa, että hyödynnämme kaikki oleelliset rahoituskanavat, ml. EU:n elvytyspaketin investointimahdollisuudet, Halme sanoo Pirkanmaan liiton tiedotteessa.

Myös päärataryhmän sihteeri, Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela pitää hyvänä, että EU-rahoitusta pääradan kehittämiseen on tulossa.

– Tämä on tärkeää Suomen kasvukäytävälle, että Pasila-Riihimäki 2. vaiheen rakennussuunnitteluun tulee EU-rahoitusta. Nyt on kova tarve päästä mahdollisimman nopeasti myös itse rakentamiseen. Suunnitteluprosessit ovat olleet erittäin pitkiä. Pääradan peruskorjauskin on vielä rakennussuunnitteluvaiheessa. Koko pääradan kannalta positiivista on, että EU-rahoitusta tulee myös yhteysvälin Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta suunnitteluun, Koskela kertoo tiedotteessa.

Suomi-rata jäi ilman sille haettua selvitysrahoitusta. Palvelutason kehittämisselvitys pitää sisällään myös mahdollisen uuden linjauksen Helsingin ja Tampereen välille. Koskelan mukaan kielteinen päätös oli odotettu, koska hankeyhtiön lopullinen perustaminen on vielä kesken ja nyt EU-tukea saaneiden hankkeiden tulee alkaa viimeistään tänä kesänä elokuun 26. päivään mennessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.