Laivat ovat Tampereella vesillä, vaikka talous on kovilla – "Kaikki on edelleenkin spekulatiivista..."

Matkailu: Laivat ovat Tampereella liikenteessä, mutta korona tuli laivayhtiöille kalliiksi. Jatkossa sesonkibisneksen riskejä tasapainotetaan ympärivuotisella ravintolatoiminnalla.

Laivat ovat Tampereella jo liikenteessä, vaikka vielä vajaalla kapasiteetilla, muistuttavat kapteeni Jari Niemi ja toimitusjohtaja Mari Vuorinen. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tampereen järvien laivaliikennettä ajetaan jo lähes normaalilla tarjonnalla koronakevään aiheuttamasta hitaasta startista huolimatta.

Pyhäjärvellä Viikinsaaren liikenne alkoi kesäkuun alussa sekä risteilyt ja reittiliikenne Visavuoreen ja Hämeenlinnaan kesäkuussa. Myös Näsijärvellä Tarjanne lähti reittiliikenteeseen juhannuksen jälkeen.

Lähes täydestä tarjonnasta huolimatta laivojen kapasiteettia on edelleenkin rajoitettu 50–75 prosenttiin.

– Esimerkiksi Viikinsaareen pääsee laivalla nyt 75–100, kun laivaan mahtuu yli 200, konkretisoi Suomen Hopealinjan ja Runoilijan tien toimitusjohtaja Mari Vuorinen.

Korona tuli kuitenkin laivayhtiöille kalliiksi. Hopealinjalla tuorein arvio lähtee 700 000 euron kokonaisvaikutuksesta. Mittaluokasta kertoo se, että yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 2,5 miljoonaa euroa.

Puolet yhtiön tuloista tulee yritys- ja ryhmämyynnistä, josta katosi keväällä noin 500 000 euroa.

– Kun korona tuli, niin jouduimme perumaan ja siirtämään risteilyjä syksyyn tai ensi vuoteen. Tämä on isoin asia, joka on paketin sekoittanut.

Vuorista harmittaa se, että koronakevät katkaisi yhtiön hyvän taloudellisen kehityksen. Suomen Hopealinja teki viime vuonna operatiivisella toiminnalla positiivisen tuloksen ensimmäistä kertaa vuosikausiin. Tämän vuoden ennakkomyynti oli lähtenyt liikkeelle vielä paremmin.

Kevään akuutissa kassakriisissä auttoi yhtiön suurin omistaja Tampereen kaupunki, joka teki 60 000 eurolla tukiostoja matkoista muun muassa omaishoitajille.

Silti kysymysmerkkejä on yhä paljon. Loppukesän kannalta elokuun konserttitapahtumien onnistuminen on tärkeää. Tulopuolella on varmistumatta myös valtion koronatukien määrä.

Vaikka syksylle on jo myyty ja odotetaan vielä lisää yritysristeilyjä ja -tilaisuuksia, on Hopealinjat taloudellisesti nyt poikkeuksellisen paljon säiden ja ex tempore -lähtijöiden armoilla. Kautta on tarkoitus pidentää syksylle joka tapauksessa.

– Kaikki on edelleenkin spekulatiivista, vaikka nyt tuntuu, että asiakkaat ovat lähteneet liikenteeseen. Kesäkuun helteetkin suosivat. Ravintola Viikinsaareen on tultu sateellakin.

Vaikka kautta yrittäisi pidentää, järvimatkailu ja sen ympärille rakennetut ruokailu- ja tapahtumapalvelut ovat kesän sesonkibisnestä.

Suomen Hopealinjat osti viime vuonna Pikkubistro Kattila -ravintolan Aleksis Kiven kadulta. Lisäksi yhtiö pyörittää Mustavuoren laskettelurinteen ravintolaa, jonka sesonki sattuu sopivasti eri aikaan kuin järvimatkailun.

– Sesonkibisneksen ongelma on kassavirran katkeaminen talveksi ja osaavan henkilökunnan pitäminen ympärivuotisesti.

Suomen Hopealinja täyttää tänä vuonna 80 vuotta.

Kaupat?

”Korona tappoi keskustelut”

Suomen Hopealinjan myyntihanke ei ole edennyt, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Janne Salonen.

Vielä syksyllä ja talvella keskusteluja käytiin kolmen liiketoiminnasta kiinnostuneen ostajakandidaatin kanssa.

– Korona tappoi keskustelut. Nyt kaikki ovat odottavalla kannalla.

Tampereen kaupunki on jo useamman vuoden ajan viestittänyt haluavansa eroon laivayhtiön omistuksesta.

Tampereen kaupunki omistaa laivayhtiöstä noin 30 prosenttia. Seuraavaksi suurimmat omistajat ovat Hämeenlinnan ja Valkeakosken kaupungit.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut