Korona hiljensi pakohuoneet, mutta ei vienyt luomisvoimaa – Tamperelaisfirma kehitti Business Finlandin avustuksella verkkopelin

Tältä näyttää pakohuone verkkopelinä. S4MP0 Part 1: Uprising - digitaalinen pakopeli tulee myyntiin perjantaina. WayOut Oy
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tamperelainen pakohuoneyritys WayOut lähtee kansainvälisille markkinoille verkkopelillä.

S4MP0 Part 1: Uprising -niminen peli tulee myyntiin heinäkuussa.

Digitaaliseen maailmaan laajentamisen taustalla on pakohuoneiden liiketoiminnan hiljeneminen koronaepidemian alettua.

– Tavallaan idea on hieman erikoinen, koska fyysiset pakohuoneet ovat saaneet alkunsa nimenomaan digitaalisista peleistä. Peliin on tuotu fyysisten huoneiden elementeistä parhaat puolet. Lisäksi peliä voi pelata myös porukalla, koska se on meidän mielestämme pakopeleissä äärimmäisen tärkeä aspekti, toimitusjohtaja Niko Eskelinen kertoo.

Idealle saatiin Business Finlandin poikkeustila-ajan rahoitusta.

Digitaalisessa pakopelissä pelaaja pääsee ratkomaan loogista päättelykykyä vaativia pulmia yksin tai yhdessä. Tarkoituksena ei ole pakohuoneista poiketen taistella aikaa vastaan ja peli kestääkin fyysistä huonetta pitempään noin 2–3 tuntia.

Pelin tarina sijoittuu tulevaisuuteen, jossa Pohjolan aluetta hallitsee pelolla ja väkivallalla puolue nimeltä Ylinen. Ylisellä on hallussaan mahtava järjestelmä nimeltä S4MP0, jonka avulla Ylinen kontrolloi kaikkia luonnonvaroja ja orjuuttaa kansaa. Pelaaja on osa vastarintaa ja salaista hakkeriryhmää, jonka tarkoituksena on murtautua S4MP0:on ja saada se sammutettua.

Vaikka rajoitukset ovat höllentyneet, ja pakohuoneita voidaan taas pitää auki, loi poikkeustila-ajan projekti tulevaisuudelle myös uusia mahdollisuuksia.

– Pakohuoneiden suunnittelussa pitää muistaa realiteetit. Budjetti rajaa omalta osaltaan myös mahdollisuuksia. Suomessa pakopelikenttä on kuitenkin vielä melko pieni bisnes, ja jo pelkästään väkilukumme luo rajoitteita, Eskelinen sanoo.

Eskelisen mukaan verkkopeli ei tarkoita WayOutille siirtymistä kokonaan digitaaliseen maailmaan. Verkkopeli on suunniteltu täydentämään fyysisten huoneiden tarinoiden maailmaa.

Peli julkaistaan ensin perjantaina englanninkielisenä, sillä tuotetta markkinoidaan kansainvälisesti. Suomenkielinen versio seuraa perässä mahdollisimman nopeasti.

WayOut pyörittää pakohuoneita Tampereen Hämeenpuiston lisäksi Jyväskylässä ja Hyvinkäällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut