Kolumni: Päärataa kehitettävä – oikoradasta luovuttava – "Siten Helsinki saisi näppärästi muut maksamaan uuden lentokenttäjunansa"

Jocka Träskbäck

Suomi tarvitsee panostuksia raiteisiin. Pääradan remontilla on kiire erityisesti Helsingin, Hämeenlinnan ja Tampereen välillä. Tällä kasvukäytävällä asuu 45 prosenttia suomalaisista ja tehdään puolet bruttokansantuotteesta. Noin 400 000 työmatkalaisellaan se on maan suurin yhtenäinen työssäkäynti- ja talousalue.

Pääradan remontti on kuitenkin puolen Suomen hanke, josta hyödytään aina Pohjanmaalla ja Lapissa saakka. Hankkeen tärkeydestä ei siis ole epäselvyyttä.

Viimeksi raideyhteyksistä kirjoittaessani suunnittelupöydällä oli pääradan kehittäminen, joka onkin ainoa taloudellisesti perusteltu vaihtoehto.

Sittemmin kabinettien kätköistä tupsahti yllättäen aivan uusi ratayhteys, eli oikorata. Se kulkisi Helsingistä uutta lentorataa tunnelissa Helsinki-Vantaalle ja sieltä uutta oikorataa Tampereelle. Pystymetsään rakennettava raideyhteys ohittaisi tällä tietoa esimerkiksi Riihimäen ja Hämeenlinnan, jotka eivät siten olisi mukana kuittaamassa laskua.

Miljardien eurojen investointi kokonaan uuteen rataan on terveelle järjelle vieras. Meillä on jo päärata, jonka yhteyteen on varattu tilaa kolmannelle ja neljännelle raiteelle sekä kasvavalle lähijunaliikenteelle. Perusparannuksen jälkeen päärataa pääsisi Tampereelta Helsinkiin tunnissa ja vartissa. Lähes tunnin juna siis. Mikäli uusi ratayhteys päätettäisiin rakentaa, olisi se valmis aikaisintaan vuonna 2036, mutta nykyisen pääradan perusparannuksesta pääsisimme nauttimaan merkittävästi nopeammin ja miljardeja edullisemmin.

En toki ole ainoa, joka pitää uuden radan rakentamista päättömänä, sillä tuore Taloustutkimuksen selvitys vahvistaa nykyisen pääradan kehittämisen palvelevan oikorataa suurempaa matkustajajoukkoa ja säästävän rahaa. Siis tavallisten veronmaksajien rahaa. Selvityksen mukaan uuden radan sijaan kannattaa kehittää nykyistä. Siitä on helppoa olla samaa mieltä.

Siten Helsinki saisi näppärästi muut maksamaan uuden lentokenttäjunansa

Pääradasta poiketen uusi oikorata ei kuulu TEN-T-yhdyskäytävään, joten sille ei voida nykyisellään saada jopa satojen miljoonien EU-rahoitusta. Nyt alkava eri vaihtoehtojen selvitystyö kestää arviolta puolitoista vuotta eli se pudottanee hankkeen EU-rahoituskaudelta 2021–2027.

Pyörää ei pidä keksiä uudelleen, vaikka siten Helsinki saisi näppärästi muut maksamaan uuden lentokenttäjunansa.

kirjoittaja on sarjayrittäjä ja Lempäälän kunnanvaltuutettu (kok.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Tampereelta pääsee taas yleiseen savusaunaan – Seitsemän tunnin reissu vie nyt mallassaunaan keskiaikaisen kivikirkon kupeeseen
  2. Tampereella on kouluremonttien syksy – Nämä ovat nyt käynnissä
  3. Kun snookerin MM-kisoissa pelataan sadoista tuhansista, saa lajin nokialainen Suomen-mestari rahansa Petri Nygårdilta – "Hän on kovasti kannustanut"
  4. Lakalaivan Lidl avasi ovensa – "Odotamme asiakkaita läheltä ja kaukaa"
  5. Ryanair aloitti Wienin lennot... nyt Helsingistä – "Uusien reittien avaaminen on positiivinen asia Suomelle"
  6. Thuderstruck villitsee rillumareirokkina – Pyynikillä festataan sunnuntaista perjantaihin
  7. Pauli, 28, huijaa nettihuijareita – vastasi älyttömällä tavalla +44-numeroon
  8. Kolumni: Antakaa minulle suomalaista laatua! – "Oletko kokenut tämän: ostat paristokäyttöisen lelun ja se ei toimi?"
  9. Kuntosalilla kaikki on itsestä kiinni, sanoo Seremoniamestari – "Rauta nousee tai ei nouse"
  10. Virossa järjestetyssä tilaisuudessa altistui koronavirukselle kymmeniä suomalaisia, joista yli puolet helsinkiläisiä – näillä laivavuoroille he palasivat
  11. Tampereen koulujen koronaohjeisiin tarkennuksia: lähiopetusta, mutta porrastettuja välitunteja ja oppitunteja ulkona, maskia saa käyttää
  12. Yrityksen autolle on nimettävä käyttövastaava, muistuttaa poliisi – maksut liikennevirheistä kasautuvat omistajille
  13. Metsästyskausi lähestyy: se tietää aselupahakemusten kasvua – poliisi neuvoo nyt, miten vältät suurimmat ruuhkat asioidessasi
  14. Tampereen Takahuhdin Kuusimäenkadulla kokeillaan yhteiskatua
  15. Miten onnistuu kimppa-asuminen koronan aikana? Vuokranantajat tekivät listan seikoista, jotka on hyvä ottaa huomioon

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Pauli, 28, huijaa nettihuijareita – vastasi älyttömällä tavalla +44-numeroon
  2. Hurja karkumatka Tampereen Teiskossa päättyi, kun poliisikoira loksautti hampaansa asuntovaunussa – Sitä ennen sinnikäs karkulainen yritti paeta moottoripyörällä, juosten ja jopa uimalla
  3. Helsinkiläinen Jii valvoi koko yön, jotta pääsi 150 euron lahjakorttiarvontaan Tampereen Lakalaivan Lidliin – katso video avajaisaamun meiningistä ja jonottavasta kansasta
  4. Kenelle Tampereen keskusta on tehty? – "Raitiotieprojekti on hyvä alku, mutta se ei yksin riitä"
  5. Hervannassa tapahtui moottoripyörän ja henkilöauton välinen kolari – Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti, Tieteenkatu suljettu ainakin parin tunnin ajan
  6. Doris oli jälleen ykkönen! – Tässä on Paras Tamperelainen Bilepaikka-äänestyksen TOP20
  7. Selviääkö Raisa Räisäsen kohtalo järvestä? – "Todennäköisempää on se että häntä ei löydetä..."
  8. Lakalaivan Lidl avasi ovensa – "Odotamme asiakkaita läheltä ja kaukaa"
  9. Ratikka tulee vuoden päästä: Hervannassa hyödytään eniten, mutta tänne halutaan silti muuttaa – Lukijaraati laittoi kaupunginosat järjestykseen, katso top 5:t
  10. Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun ratikkareitillä suunnitelmat uusiksi: ylityspaikkoja muutetaan suojateiksi – Tällainen on niiden ero
  11. Ryanair aloitti Wienin lennot... nyt Helsingistä – "Uusien reittien avaaminen on positiivinen asia Suomelle"
  12. Tampereen yliopisto otti käyttöön uuden opintotietojärjestelmän – "On tärkeää että käytössä on yksi yhteinen järjestelmä"
  13. Kuntosalilla kaikki on itsestä kiinni, sanoo Seremoniamestari – "Rauta nousee tai ei nouse"
  14. STM:n päällikkö suomalaisille: "Onko välttämätöntä lähteä ulkomaille tai osallistua suureen yleisötapahtumaan?"
  15. Tampereelta pääsee taas yleiseen savusaunaan – Seitsemän tunnin reissu vie nyt mallassaunaan keskiaikaisen kivikirkon kupeeseen

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.