Kolumni: Rautatiemaniaa! –"Nyt odotetaan investointeja, eikä ilmailuun"

Kalle Kallio

Rautatiemania on taas täällä. Vastaavaa menoa todistettiin 1900-luvun alussa, kun valtiopäivämiehet piirtelivät uusia ratavalleja kartanon kuistilta tähystellen. Suurin osa ehdotetuista linjoista ei tietysti toteutunut. Ei tullut suoraa rataa Kangasalta Lahteen, Riihimäeltä Jyväskylään tai Porista Loimaalle. Päinvastoin liikennettä on ajettu alas nykyisiltäkin pätkiltä.

Rautateiden kehittäminen ja rakentaminen on minusta hieno juttu. Toivottavasti junalla pääsisi jälleen Messukylään – täällä pysähdyttiin viimeksi vuonna 1988.

Kiskoliikenne menestyy 2000-luvulla kolmessa eri tarkoituksessa: (1) raskaassa tavaraliikenteessä, (2) suurten kaupunkien lähiliikenteessä sekä (3) kaupunkien välisillä, parin tunnin matkoilla. Tampere alkaa nyt olla niin iso, että lähijunien toivoisi jo kulkevan.

Kun mietin tulevia ratainvestointeja, en usko pääradan oikaisemiseen Vantaan lentokentän kautta. Ei vain kannata. Se menee samaan osastoon Jäämeren radan kanssa: näyttää jännältä kartalla mutta maksaa miljarditolkulla liikaa.

Kun kehärata on pari vuotta sitten valmistunut, ei lentoasemalle tarvita toista yhteyttä.

Fysiikan lait puhuvat ratakiskon puolesta, mutta koronan riivaamassa maassa on lentorataa parempia rahareikiä. Nyt odotetaan nopeita investointeja eikä niitäkään ilmailuun.

Nyt odotetaan investointeja, eikä ilmailuun.

Siksi päärataa pitäisi ryhtyä saman tien parantamaan, koska se palvelisi parhaiten kaikkia kolmea rautatien tarkoitusta. Haluan kuitenkin lohduttaa tunnin junasta unelmoivia, ettei se turkulaistenkaan vaihtoehto kannata. Sen rakentamisen voisi silti aloittaa Espoosta mutta lopettaa Lohjalle. Tuo yhteys todettiin kannattavaksi jo sata vuotta sitten, mutta tekemättä sekin jäi.

Erämaaradat Porista Haapamäelle, Äänekoskelta Haapajärvelle tai Siilinjärveltä Viinijärvelle kuitenkin rakennettiin, vaikka ne tiedettiin tappiollisiksi.

Niillä kulmilla oli joskus väkevämmät puolestapuhujat kuin jossain Lohjalla.

Yhtä lailla meitin lobbarit voivat tunnin junan vielä Tampereelle taikoa – rautatiemanian aikaan mikään ei ole mahdotonta!

Kirjoittaja on tutkimusvapaalla oleva Työväenmuseo Werstaan johtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.