Tänään Tampereella piti viettää kansanjuhlaa – Huuhkajat eivät kohtaa Venäjää, mutta juhlan toista syytä ei ole peruttu

Kaupunki: Uusi Tempon tunneli avaa Tammerkosken rantaan moni uusia reittimahdollisuuksia, muun muassa kokonaan uuteen kaupunkipuistoon.

Uuden Tempon tunnelin ja sen ympäristön viimeistelytyöt pitäisi saada kuntoon tällä viikolla, lupailee rakennuttamispäällikkö Petri Kantola. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tampereella on tänä keväänä jouduttu muuttamaan monia suunnitelmia.

Tänään kaupungissa piti järjestää kansanjuhla.

Iltapäivällä oli tarkoitus leikata juhlallisesti nauha Tampereen uuden Tempon tunnelin edestä.

Sen jälkeen piti siirtyä Keskustorille katsomaan jättinäytöiltä suoraa lähetystä Pietarista Krestovski-stadiolta jalkapallon EM-kisojen alkusarjan ottelusta Suomi–Venäjä.

Sen jälkeen moni asia on muuttunut. Ihan kaikkea ei ole kuitenkaan peruttu.

Uuden Hämeensillan ali Keskustorin päässä kulkeva Tempon tunneli otetaan kuitenkin loppuviikon aikana käyttöön ilman erityisiä juhlallisuuksia.

Tästä tulee mahtava kulkuyhteys.

– Tästä tulee mahtava kulkuyhteys, kehuu Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikkö Petri Kantola.

Noin 3,5 metriä leveä tunneli avaa kulkuyhteyden Tammerkosken rantaan Kirjastonpuistoista sillan toiselle puolelle uuteen Mokkapuistoon.

– Uuden sillan rakentamisen yhteydessä tunnelin teko oli järkevää. Valmiiseen siltaan tunneli olisi jäänyt tekemättä.

Tunnelin rakentaminen olemassa olevaan siltaan olisi maksanut miljoonia ja kestänyt vähintään toista vuotta. Nyt Tempon tunnelin osuus Hämeensillan uudelleen rakentamisesta on puolisen miljoonaa euroa ja muutama kuukausi työtä.

Mokkapuistosta reittiä voi jatkaa väliaikaista siltaa pitkin kosken toiselle puolelle Verkatehtaanpuistoon, Värjärinkujaa pitkin kohti Keskustoria tai uusia kiviportaita kiipeämällä takaisin Hämeenkadulle Fazerin kahvilan eteen.

Tampereen profiilia järvikaupunki on haluttu korostaa rantareittejä kehittämällä. Monissa visioissa on nostettu esiin reitin jatkaminen Tammerkosken rannassa Mokkapuistoista kohti Kehräsaarta ja sitä kautta Laukontoria. Edessä on kuitenkin Takon kartonkitehdas, jossa teollinen toiminta jatkuu.

– Haaveenahan jatko tietysti olisi. Haasteita on kuitenkin paljon, myöntää Kantola.

Hämeensillan uudelleen rakentaminen tulee siihen liitettyine lisätöineen maksamaan kuutisen miljoonaa euroa.

Tästä noin puoli miljoonaa menee töiden aikana listalle nousseen Mokkapuiston rakentamiseen. Osa aiemmin Ruby & Fellas -ravintolan terassin alla olleesta alueesta on kunnostettu oleskelupaikaksi ja kaupunkipuistoksi.

– Mokkapuiston käytävien sirotepinnat tehdään valmiiksi heinäkuun aikana, lisää Kantola.

Ratikkatyöt jatkuvat Hämeensillalla vielä tämän vuoden. Sillan Pirkkalaisveistokset on tarkoitus palauttaa paikoilleen ensi vuonna.

Fakta

Hämeensillan uusiminen

vanhan vuonna 1929 valmistuneen Hämeensillan paikalle on rakennettu vuosina 2018–2020 kokonaan uusi vanhaa muistuttava silta

uuden sillan rakentamisen yhteydessä rakennettu uusi Tempon alikulkutunneli ja uusittu Puisto-ravintolan päässä oleva alikulkutunneli

silta on 29 metriä leveä ja 68 metriä pitkä

uuden sillan käyttöiäksi arvioitu 80–100 vuotta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut