Tässä kuussa Hervantaan, syksyllä rautatieasemalle, marraskuussa Hämeenkadulle... – Näin Tampereen ensimmäinen ratikka valtaa kaupungin

Liikenne: Tampereen ensimmäinen ratikka nähdään Hervannassa jo kuun vaihteessa, rautatieasemalla syyskuussa ja Hämeenkadulla marraskuussa.

Kaksi viikkoa sitten Hervannan varikolle tuotu Tampereen ensimmäinen ratikka pääsee Hervannan kaduille reilu kahden viikon kuluessa. Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros odottaa Tampereen testejä luottavaisena Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Ensimmäinen varsinainen Tampereen ratikka laajentaa koeajoreviiriään hiljalleen loppuvuoden aikana. Hämeenkadullakin uusi ratikka nähdään todennäköisesti marraskuussa, arvioi Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.

– Lähdemme luottavaisena seuraavaan testivaiheeseen. Infratestit menivät hyvin. Aikataulussa ja budjetissa on pysytty.

Rataa ja järjestelmiä testattiin saksalaisella testivaunulla varikolla, Hervannassa ja Turtolassa jo maalis-huhtikuussa.

Ensimmäinen oikea Tampereen raitiovaunu tuotiin Hervannan ratikkavarikolle Kajaanista Škoda Transtech Oy:n Otanmäen tehtaalla reilut kaksi viikkoa sitten.

Tähän mennessä Otanmäen tehtaalla ja Hervannan varikolla on tehty järjestelmätestejä ja käyttöönottokokeita. Varsinaiset koeajot varikon alueella käynnistyvät 22. heinäkuuta alkavalla viikolla 26.

– Sisällä on katettua raidetta 1,2 kilometriä ja yhteensä varikon alueella raidetta on 3 kilometriä. Tämä on erinomainen paikka vaunun testaamiseen, kertoo kalustopäällikkö Ali Huttunen.

Tämä on täysin uusi vaunu uudessa rataverkossa.

Hervannan katuverkkoon varikon ja Turtolan välille ratikka pääsee kesä-heinäkuun vaihteessa. Koeajoissa testataan muun muassa raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen toimintaa, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikenne- ja varoitusvaloja, tehdään sähkönsyötön kuormituskokeita ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta ja vaihteenohjausta.

Syyskuussa koeajoaluetta laajennetaan Turtolan ja rautatieaseman välille. Pyynikintorille saakka ratikan pitäisi päästä marraskuussa. Taysin haaran testejä päästää ajamaan ensi keväänä. Keväällä 2021 aloitetaan myös kaupallinen koeliikenne, jossa kyytiin pääsee jo matkustajia.

– Toiveemme on nyt se, että ratikka-ajan liikennesäännöt otetaan mahdollisimman hyvin haltuun jo nyt. Ratikka tuo jo koeajokaudella kokonaan uuden elementin Tampereen liikenteeseen, vetoaa Sirviö.

Tampereen ratikka on ensimmäinen Škoda Transtech Oy:n valmistama pikaraitiotievaunu. Yhtiö valmistaa raitiovaunuja yhteistyössä emoyhtiönsä kanssa Helsinkiin ja Tampereelle sekä Saksan Mannheimiin ja Berliinin Schöneicheen. ForCity Smart Artic -raitiovaunua on myyty tähän mennessä yhteensä hieman alle 200 kappaletta.

Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros odottaa Tampereen testejä luottavaisena, mutta mielenkiinnolla.

– Tämä on täysin uusi vaunu uudessa rataverkossa. Ainahan voi tulla yllätyksiä.

Toinen ratikka saapuu Tampereelle syyskuussa. Kaikki 19 vaunua tulevat ensi kesään mennessä. Syksyllä kaupunkilaiset on tarkoitus päästää tutustumaan uuden ratikan sisätiloihin, mikäli koronatilanne sen sallii.

Ratikka

ForCity Smart Artic

37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä

paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia

kahteen suuntaan ajettava ja koko matkalta matalalattiainen

rakennetaan Škoda Transtech Oy:n Otanmäen tehtaalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.