VR rekrytoi Tampereen Ratikkaan 65 ensimmäistä kuljettajaa – Tiedotustilaisuus lähetetään tiistaina kello 16

VR rekrytoi nyt 65 ensimmäistä raitiovaununkuljettajaa. Raitiotieallianssi
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

VR rekrytoi Tampereen Ratikkaan yhteensä 65 lajinsa ensimmäistä raitiovaununkuljettajaa ja haku käynnistyy tiistaina 2. kesäkuuta.

VR järjestää aiheesta tiistaina kello 16 tiedotustilaisuuden, joka pidetään koronasta johtuen verkkolähetyksenä. Lähetystä voi seurata VR:n verkkosivujen kautta livenä tai katsoa myöhemmin tallenteen.

VR aloittaa Tampereen Ratikan liikennöinnin elokuussa 2021. Tällä hetkellä ratikassa on käynnissä kehitysvaihe, jonka aikana suunnitellaan tarkemmin liikenteen operointia. Suunnittelutyötä tehdään liikennöintiallianssissa, jonka muodostavat VR, Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy. Yhteensä ratikka työllistää liikenteen alkaessa jopa noin 130 työntekijää sekä lukuisia alihankkijoita, jotka yhdessä takaavat liikenteen sujuvuuden.

VR:n ensimmäiset yhdeksän liikenteenohjaajaa aloittivat toukokuussa 2020 koulutuksensa ja seuraavaksi on kuljettajien vuoro. Yhteensä rekrytoidaan noin 65 kuljettajaa.

– On mahtavaa, että Tampereen Ratikan kehitysvaiheessa on edetty jo näin pitkälle ja pääsemme kasvattamaan VR:n ratikkalaisten joukkoa. Aiempaan liikenteenohjaajien hakuun saimme 626 hakemusta. Nyt haemme kuljettajia aiempaan hakuun nähden yli kuusinkertaista määrää, joten odotamme suurta hakijajoukkoa. Etsimme kovimpia osaajia tekemään kanssamme parasta kaupunkiraideliikennettä tamperelaisten arkeen. Raitiovaununkuljettajat pääsevät osaksi VR:n työyhteisöä, jossa on paljon kokemusta ja rautaista osaamista raideliikenteen parista, kommentoi VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.

Ratikan pääsyvaatimuksissa korostuvat terveydellisten vaatimusten lisäksi valppaus, paineensietokyky, asiakaspalvelutaidot että aiempi kokemus joukkoliikenteestä. Työtä tehdään kolmivuorotyönä, mikä vaatii myös joustavuutta.

– Raitiovaununkuljettajat ovat keskeisessä roolissa, vastaten liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Haluamme tarjota tamperelaisille parasta mahdollista palvelua ja asiakaskokemusta ratikkaliikenteessä, joten myös asiakaspalvelutaidot sekä into ja halu oppia uutta ja kehittää ovat ratkaisevassa roolissa. Vaikka odotamme hakijoilta aiempaa kokemusta joukkoliikenteestä, aloittavat kaikki koulutettavat samalta viivalta.

– Tampereen Ratikka on lajinsa ensimmäinen ja eroaa esimerkiksi Helsingissä käytetyistä monin tavoin. Lisäksi koko liikennejärjestelmä on täysin uusi ja ainutlaatuinen, joten senkin opettelu on koulutuksessa isossa roolissa, kertoo VR:n ratikasta vastaava projektipäällikkö Vesa Rauhala.

Kuljettajien koulutus kestää noin puoli vuotta ja se järjestetään oppisopimuskoulutuksena yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun kanssa. Kursseja on yhteensä neljä, joista jokaisella noin 16 oppilasta. Ensimmäisen kurssin on tarkoitus alkaa joulukuussa 2020.

Koulutus sisältää sekä teoriaopetusta että ajoharjoittelua simulaattorilla ja myöhemmin itse ratikassa. Varsinaiset työt alkavat heti, kun koulutus on hyväksytysti suoritettu. VR aloittaa ratikan teknisen koeliikenteen marraskuussa 2020.

Kaupalliset koeajot alkavat keväällä 2020.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.