Kysely: Korona sai suomalaiset tukiostoksille verkkoon

Kuvituskuva. Tiina Hautamaki

Minna Harmaala

Suomalaiset haluavat nyt tukea kauppoja, vaikka rahasta on tiukkaa. Teknologiayritys Qvikin huhtikuun puolivälissä teettämässä kyselyssä lähes puolet suomalaisista (49 prosenttia) kertoi haluavansa tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostoksilla.

Kyselyn mukaan paljon on puhuttu paikallisten yrittäjien tukeminen ei kuitenkaan ole ykkösasia, sillä vain 15 prosenttia vastaajista sanoi arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta.

– Haastava taloustilanne näkyy teettämämme kyselyn tuloksissa. Kun vastaajilta tiedusteltiin, mitä he arvostavat verkkokaupassa, ilmaiset toimituskulut ja tarjoukset olivat suosiossa. Merkittävää on, että tiukasta taloudesta huolimatta auttamishalu on nyt korkealla. Niillä rahoilla, joita on käytettävissä, halutaan tukea itselle tärkeää toimijaa, sanoo Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen tiedotteessa.

Nuoret ovat innostuneet tukiostoksista vanhempia sukupolvia enemmän. Lähes kuusi kymmenestä alle 25-vuotiaasta (59 prosenttia) kertoi osoittavansa uskollisuutta suosikilleen, ja samoin vastasi 55 prosenttia 25–34-vuotiaista.

Valtaosa suomalaisista ostaa tuotteita tai palveluita verkossa. Qvikin kyselyssä 81 prosenttia kertoi tekevänsä näin. Verkkokauppa-asiakkaista useampi kuin joka kolmas (37 prosenttia) uskoi lisäävänsä verkko-ostoksia koronakriisin jälkeen.

Kysely

Kartoitus suhtautumisesta

Teknologiayhtiö Qvik kartoitti suomalaisten suhtautumista verkkokauppaan valtakunnallisella kyselytutkimuksella huhtikuun puolivälissä.

Verkkokaupoilla kyselyssä tarkoitettiin palveluita tai tuotteita myyviä verkkosivuja tai sovelluksia.

Sähköiseen kyselyyn vastasi 1 000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia, ja otos edustaa suomalaista aikuisväestöä.

Virhemarginaali on 3,1 prosenttia.

Kyselyn toteutti Bilendi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut