Tampere aikoo karsia Nyssen menoja koronan takia – suunniteltuja vuorolisäyksiä aiotaan perua, osalle linjoista suunniteltua pidempiä kesätaukoja

Koronaepidemia on pudottanut Nyssejen matkustajamääriä. Arkisto / Joonas Alanne

Riina Haapala

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee keskiviikkona 27. toukokuuta esitettyjä muutoksia Nyssejen liikennöintiin.

Lautakunta hyväksyi talvikauden 2020–2021 joukkoliikennesuunnitelman tammikuussa. Tämän jälkeen koronavirus on vähentänyt rajusti bussilla matkustamista ja pudottanut lipputuloja merkittävästi.

Esityksen mukaan valtioneuvoston päätökset ja suositukset vähensivät matkustajamääriä ja lipputuloja noin 70 prosenttia muutamassa päivässä maaliskuun 16. päivästä alkaen. Tilanne jatkui samanlaisena huhtikuun ajan. Toukokuussa peruskoulujen lähiopetuksen alkaminen lisäsi bussilla matkustamista. Silti matkustajia on noin 60 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Lipputulokertymä jää arvion mukaan useita miljoonia euroja pienemmäksi kuin vuoden 2020 talousarviossa on ennakoitu.

Pienentyneet tulot aiheuttavat myös menojen karsimista. Joukkoliikennelautakunnalle esitetään, että linjat 8, 9 ja 38 aloittavat talviaikataulun mukaisen liikennöinnin 14. syyskuuta. Siihen asti liikennöidään kesäaikataululla. Samalle päivälle esitetään siirrettäväksi linjan 24 liikennöinnin aloitusta kesätauon jälkeen. Tuolloin aloittaa myös osa linjan 42 talvikauden vuoroista.

Linjalle 4 aiemmassa suunnitelmassa esitetty vuorovälin tihennys arkisin ja lauantaina keskipäivällä halutaan perua, kuten myös linjalle 9 suunniteltu vuorovälin tihennys lauantaina. Lisäksi linjan 85 liikennöinti Kurun ja Virtain välillä lopetetaan. Liikennöinti jatkuu Tampereen ja Kurun välillä.

Esityksessä käsitellään myös kahta muuta muutosta. Nämä muutokset johtuvat esityksen mukaan muista syistä kuin menojen vähentämisestä.

Linjan 28 reitti siirretään kulkemaan Rautatienkadun kautta. Esityksen mukaan muutoksella saavutetaan rautatieasema paremmin, matkustajat saadaan itäisen keskustan palveluiden pariin ja reitin liikennöitävyys on Yliopistonkatua parempi. Linjan reitillä säilyy edelleen yhteys Ratinaan ja Tampereen valtatielle. Linjan 28 reittiä muutetaan myös keskustan länsiosissa. Linja siirretään liikennöimään Hämeenpuistosta Satakunnankadulle ja siitä edelleen Pirkankadulle ja Pispalan valtatielle. Aiemmassa päätöksessä reitti kulki Hämeenpuistosta Pyynikintorille ja siitä edelleen Sepänkadulle.

Samalla linja 28Y korvataan linjalla 8Y, jolla mahdollistetaan yhteydet Nurmesta, Olkahisista ja Tasanteelta Tampereen keskustaan myös hiljaisempiin liikennöintiaikoihin. Perusteluiden mukaan tämä selkeyttää osaltaan myös liikennöintiä viikonlopun varhaisaamuissa ja illoissa ja samalla matkustajille mahdollistetaan yhteys Keskustorille.

Aiemmasta päätöksestä poiketen talviliikennekauden suunnitelma esitetään hyväksyttäväksi vain 31.12.2020 asti. Suunnitelmaa valmisteltaessa ei ole vielä käytettävissä tietoa siitä, mille tasolle matkustajamäärä palautuu loppukesästä ja syksyllä 2020. Kevätkauden 2021 palvelutasosta halutaan päättää vasta, kun on käytössä tarkempi arvio matkustuksen ja lipputulojen kehityksestä.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee asiaa keskiviikkona 27. toukokuuta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.