Vihreät tyrmistyivät Hämppi-päätöksestä – "Olipa erikoinen manööveri!"

Tampereen vihreät ovat tyrmistyneet päätöksestä, jonka mukaan Hämeenkadun itäpää avataan autoliikenteelle. Vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio kutsuu päätöstä "mielenkiintoiseksi manööveriksi".

– Päätös haittaa niiden tuhansien ihmisten matkaa, jotka käyttävät joukkoliikennettä. Hämeenkadulla liikkuu ruuhka-aikana noin sata linja-autoa tunnissa. Matka-aika hidastuu aivan varmasti, kun seassa ajaa henkilöautoja.

Tämänhetkisten arvioiden mukaan Hämeenkadulle siirtyy päivässä noin 500–1 000 autoa Satakunnankadulta.

– Se on aika vähän, kun ottaa huomioon, että autojen määrä kasvoi Satakunnankadulla noin 4 000 autolla sen jälkeen, kun tunneli avattiin. Apulaispormestari Pekka Salmi (sd) on nyt nostanut yhden liikkumismuodon muiden yläpuolelle heikentäen samalla joukkoliikenteen käyttäjien, pyöräilijöiden ja kävelijöiden asemaa. Samalla raitiotieliikenteen aloitus mahdollisesti viivästyy, mikä on merkittävä haitta kokonaisuuden kannalta.

Mustakallio pitää päätöksentekoa muutenkin poukkoilevana.

– Asia oli esillä kaupunginhallituksen kokouksessa 19. joulukuuta. Silloin sovittiin, ettei itäpäätä avata henkilöautoille. Kyllä tämä on todella poukkoilevaa päätöksentekoa, ja vain sen vuoksi, että Hämeenkadun itäpäässä voidaan autoilla neljän kuukauden ajan.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja, apulaispormestari Anna-Kaisa Heinämäki ei ole vielä reagoinut Hämppi-päätökseen. Hän sattuu juuri parahiksi olemaan lomalla.

Yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtaja Jaakko Stenhäll (vihr) on sen sijaan todennut Facebookissa, että päätös täytyy päättäväisesti torjua. Hän kirjoittaa blogissaan, että Hämeenkadulla tapahtuva nimellinen autoliikenteen helpotus on lyhytaikaista.

– Samalla Hämeenkadun väliaikaisista muutoksista syntyy merkittäviä haittoja. Jos autot halutaan Hämeenkadulle, tulee väliaikaiset pyörätiet ja esimerkiksi levennetyt suojateiden keskisaarekkeet purkaa – esimerkiksi joukkoliikenteen solmukohdasta Stockmannin edestä. Tästä koituu niin remontinaikaista haittaa joukkoliikenteen tuhansille päivittäisille bussimatkustajille, mutta myös pidempiaikaista takapakkia busseille sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteille – puhumattakaan Hämeenkadun yrityksistä, Stenhäll kirjoittaa.

Stenhäll pelkää, että Hämppi-ratkaisu saa vanhan konfliktin pintaan:

– Väliaikainen ”paluu vanhaan” Hämeenkadulla olisi omiaan luomaan samat vanhat konfliktit pyörälijöiden ja kävelijöiden välille.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut