Tamkin opiskelijat tekivät mobiilipelejä rehevöitymisestä ja ruokahävikistä – "Haastamme kaikki pelaamaan"

Rehevöitymisestä ei ole juuri mobiilipelejä tehty. Nyt on, asialla ovat olleet Tamkin opiskelijat. Anne Hakkarainen/ESM:n arkisto
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelyn opiskelijat ovat tehneet 18 mobiilipeliä, jotka paneutuvat ruuan tuotantoon, ruokahävikkiin, jätteisiin ja jätevesiin. Peleissä pureudutaan myös typen ja fosforin kiertoon sekä kierrätykseen.

Ravinteet kuuluvat jokaisen elollisen elämään, huomauttaa TAMK julkisuuteen lähetetyssä tiedotteessa.

− Pelien kautta voi hauskasti tutustua ja harjoitella ruoantuotantoon, -kulutukseen ja jätteisiin liittyvää ravinteiden käyttöä ja kierrätystä, kertoo projektipäällikkö Eija Syrjämäki Tampereen ammattikorkeakoulusta.

− Elintarvikkeet, aina raaka-ainetuotannosta jatkojalostuksen kautta lautaselle ja siitäkin vielä eteenpäin, sisältävät tärkeitä ravinteita, mm. typpeä ja fosforia. Ruokaa tuotetaan, jalostetaan, syödään. Ruuan ravinteet kulkeutuvat osin jätevesijärjestelmän mukana jätevesilaitoksille tai kuivakäymäläjätteeksi.

Mobiilipelien tilaajan, Opi ravinteista! (ORAS) -hankkeen tavoitteena on tehdä ravinnekierrätystä tunnetuksi.

− Haastamme kaikki pelaamaan, oppimaan ravinteista ja pitämään hauskaa, Syrjämäki kannustaa.

Mobiilipelisovellukset voi ladata Google Play -kaupasta 30.4.2020 alkaen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut