Tässä neljä syytä, miksi Viistokatua ei avata autoille

Viistokadun avaaminen autoliikenteelle on mitä epätodennäköisintä. Kaupunginvaltuutettu Aila Dündar-Järvinen (sd) teki valtuustoaloitteen Viistokadun palauttamisesta takaisin ratikan rakentamisen ajaksi.

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell on listannut yhdyskuntalautakunnan esityslistalle useita syitä, miksi Viistokatua ei ole syytä avata autoliikenteelle. Yhdyskuntalautakunta käsittelee asiaa tiistaina.

Ensimmäinen syy on se, ettei Viistokadun palauttaminen kuulu keskustan strategiseen osayleiskaavaan. Osayleiskaavassa on esitetty keskustan tavoitteellinen liikenneverkko, eikä Viistokadun palauttaminen sisälly tavoiteverkkoon

Toinen syy on se, että Hämeenkatu rakennetaan joukkoliikennekaduksi, jossa liikennöidään vain joukkoliikenteellä, takseilla ja huoltoliikenteellä. Hämeenkadun katusuunnitelmassa ei ole esitetty Viistokadun palauttamista.

Kolmantena listalla mainitaan, ettei Viistokadun avaamisesta ole merkittävää hyötyä raitiotien rakentamisen aikana.

– Hämeenkadun seinästä seinään uudelleen rakentaminen tulee olemaan niin teknisesti kuin aikataulullisesti vaativa projekti, joka ei mahdollista henkilöautoliikennettä rakentamisen aikana keväästä 2018 lähtien. Tavoitteena on johtaa henkilöautoliikenne muille kaduille ja pitempimatkaisen liikenteen osalta myös Rantatunneliin, esityslistalla perustellaan.

Neljäntenä perusteluna on hinta:

– Lyhyeksi, alle vuoden mittaiseksi, ajaksi mittavien väliaikaisten järjestelyjen tekeminen henkilöautoille ei ole perusteltua, varsinkin kun itsenäisyyden juhlavuonna 2017 Keskustorilla tullaan järjestämään runsaasti tapahtumia, joita järjestely tulisi merkittävästi häiritsemään.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut