Pakkahuoneen aukiolta haluttaisiin purkaa talo – Kaavan sorvaamiseen menee vielä vuosia

KESKUSTA Alueen kaava etenee hitaasti. Samaan aikaan keskeinen aukio rähjääntyy.

Pakkahuoneen aukio elää välitilassa. Aukiolla parveilee usein päihtyneitä, ja maassa ajelehtii roskia. Yritykset ovat lähteneet aukiolta yksi toisensa jälkeen. Itsenäisyydenkatu 2:ssa sijaitsevan liikerakennuksen lähes kaikki kivijalan liiketilat ovat tyhjillään Pakkahuoneen aukion puolella.

Rakennuksen omistaa D-Kulma Oy.

– Olemme pistäneet kaavamuutoksen vireille jo useita vuosia sitten. Hanke taitaa olla niin sanotusti pitkissä puissa eli se etenee hitaasti. Emme tiedä tällä hetkellä, missä vaiheessa kaava on, D-Kulmasta kerrotaan.

D-Kulma haluaisi purkaa vanhan liikerakennuksen ja rakentaa sen tilalle korkeamman talon. D-Kulmalla on tontilla käyttämätöntä rakennusoikeutta, mutta alueella on rakennuskielto päällä.

Tyhjiin liikehuoneistoihin yritetään parhaillaan saada uusia vuokralaisia.

Keskustahankkeen hankepäällikkö Veikko Vänskä kertoo, että Itsenäisyydenkatu 2:ssa sijaitseva liikerakennus kuuluu kaavaan, joka koskee rautatieaseman ympäristöä. Kaavan tarkoituksena on suunnitella Tampereelle uusi Asemakeskus.

Kaavassa on useita osapuolia: VR-Yhtymä, Liikennevirasto, Elo, Senaatti-kiinteistöt ja Tampereen kaupunki.

– Eri osapuolten välille ei ole löytynyt vielä täyttä yksimielisyyttä, Vänskä kertoo.

Vänskä ei täsmennä sitä, mitkä asiat osapuolia hiertävät.

– Kokonaisratkaisusta on vielä erilaisia näkemyksiä. Uskon silti, että osapuolten kesken löydetään yksimielisyys.

Vänskä muistuttaa, että Itsenäisyydenkatu 2:ssa sijaitsevan liikerakennuksen kohtaloa ei voi ratkaista erillään Asemakeskuksen kaavasta.

– Se nivoutuu asemaan aivan olennaisesti.

Uudessa kaavassa Pakkahuoneen aukiolle on soviteltu kaukoliikenteen terminaalia. D-Kulman omistaman liikerakennuksen tilalle tehtäisiin uusi rakennus.

– Alue sijaitsee korkean rakentamisen vyöhykkeellä, eli periaatteessa Itsenäisyydenkatu 2:n paikalle voisi rakentaa korkean rakennuksen, Vänskä kertoo.

Mutta sitä ennen asemakaava pitää saada valmiiksi. Vänskä arvioi, että prosessiin menee vielä useita vuosia.

– Kaavaluonnos on tarkoitus tuoda nähtäville elo-syyskuun vaihteessa. Silloin näemme, millaisen vastaanoton kaava saa.

Luonnoksen jälkeen tehdään kaavaehdotus, joka on aikataulutettu ensi vuodelle.

Onko alue koko tämän ajan siivottomassa kunnossa ja päihteiden käyttäminen saa rehottaa?

– Itse ajattelisin niin, että tällaisia ongelmia ei ratkaista kaavoittamalla, Vänskä toteaa.

Asemakeskuksen kaava

Suunnittelualue on pääosin kaupungin ja valtion omistuksessa. Pakkahuoneenaukioon rajoittuvat kaksi rakennettua

kiinteistöä ovat yksityisessä omistuksessa.

Kaupungin, Liikenneviraston, Senaatti-kiinteistöjen ja VR-Yhtymän perustaman yhteishankkeen tarkoituksena

on tuottaa toteutuskelpoinen suunnitelma uudeksi Asemakeskukseksi lähiympäristöineen.

Asemakeskuksen on tarkoitus palvella kaikkia liikennemuotoja ja uudistaa aluetta voimakkaasti. Alueelle suunnitellaan monipuolisesti työn, kaupan, palvelujen, vapaa-ajan ja asumisen toimintoja sekä korkealaatuisia julkisia kaupunkitiloja.

Vuonna 2014 järjestetty Asemakeskuksen suunnittelukilpailu tuotti erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, jotka muodostavat lähtöaineistoa asemakaavan viitesuunnitelman vaihtoehdoille.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut