Hervannan terveysaseman toimintamalli uudistui – Muutos alkaa 4. toukokuuta

Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Hervannan terveysasemalla siirrytään uuteen toimintamalliin. Maanantaista 4.5.2020 lähtien Hervannan terveysaseman asiakkaat ottavat terveyspalvelujen neuvonnan sijaan yhteyttä suoraan omalle terveysasemalleen, jossa yhteydenottoihin vastaa terveysaseman oma moniammatillinen tiimi.

Hervannan terveysasemalle voi 4. toukokuuta alkaen soittaa numeroon 03 5657 2328 tai käydä paikan päällä terveysaseman palvelupisteessä (Insinöörinkatu 38). Terveysasema on avoinna maanantain ja torstain välisenä aikana kello 8–16 sekä perjantaisin ja aattopäivinä klo 8–15. Jos epäilet koronavirustartuntaa tai sinulla on hengitystietulehduksen oireita, esimerkiksi yskää, nuhaa tai kuumetta, älä tule suoraan terveysasemalle, vaan soita ensin.

Kiireettömissä asioissa helpoin tapa on lähettää verkossa yhteydenottolomake. Lomakkeelle kirjoitetaan kuvaus hoidon tarpeesta. Terveysasemalta otetaan yhteyttä asiakkaaseen mahdollisimman pian, viimeistään kolmen arkipäivän aikana.

Terveysasemalla yhteydenottoja käsittelee moniammatillinen tiimi, johon kuuluu hoitajia, lääkäreitä, fysioterapeutteja ja mielenterveystyön ammattilaisia. Hoidon aloitus nopeutuu, kun asiakkaan asiaa selvittää heti alusta lähtien siihen parhaiten soveltuva ammattilainen.

Kun terveysasema on kiinni, apua voi kysyä terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023. Terveyspalvelujen neuvonta on auki joka päivä klo 7–22.

Hervannan terveysasemalla, samoin kuin kaikilla muillakin Tampereen kaupungin terveysasemilla, on käytössä Omaolo-verkkopalvelu.

Osoitteessa omaolo.fi voi täyttää esimerkiksi oirearvion mihin vuorokauden aikaan tahansa ja siihen saa vastaukseksi luotettavan toimintasuosituksen hoidon tarpeesta.

Omaolossa on myös koronavirustaudin oirearvio. Tunnistautumalla palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella oirearvion vastaukset voi lähettää terveydenhuollon ammattilaiselle tarkempaa tarkastelua varten.

Uudella toimintamallilla halutaan sujuvoittaa ja nopeuttaa asiakkaan hoitoa. Toimintamallia on kehitetty parin vuoden ajan Linnainmaan ja Tipotien terveysasemilla. Maaliskuussa sen otti käyttöön Hatanpään terveysasema, vuoden loppupuolella siihen siirtyy Tammelakeskuksen terveysasema.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.