Isot vaatemerkit lisänneet kestävän puuvillan käyttöä

Isot vaatemerkit ovat lisänneet kestävästi tuotetun puuvillan käyttöä.

Kestävän puuvillan käyttöä mittaavalla, vuoden 2017 Sustainable Cotton Ranking -listalla Ikean rinnalle "edelläkävijöiksi" ovat nousseet C&A Group, Hennes & Mauritz, Marks & Spencer ja Tchibo GmbH. Asiasta tiedottaa WWF Suomi.

Pesticide Action Network UK:n (PAN UK), Solidaridad-verkoston ja WWF:n selvityksessä arviotiin sitä, miten 75 suurinta puuvillaa hyödyntävää yritystä käyttävät kestävästi tuotettua puuvillaa.

Perinteiseen puuvillan tuotantoon liittyy WWF:n mukaan sosiaalisia, taloudellisia ja ympäristöhaasteita, kuten liiallista veden ja torjunta-aineiden käyttöä, lapsityövoimaa ja maanviljelijöiden velkaantumista.

Puuvillaan liittyvät vastuullisuusstandardit ja -ohjelmat pyrkivät sen sijaan vastaamaan puuvillantuotannon haasteisiin esimerkiksi tarjoamalla viljelijöille ohjeistusta vastuullisen viljelyn käytännöistä ja takaamalla kuluttajalle, että tuote täyttää tietyt kriteerit.

Tutkimuksen mukaan puuvillan kannalta kestävämpää toimintaa edistävät edellä mainitut viisi edelläkävijäyritystä, jotka saivat tutkimuksessa 50–100 pistettä.

Lisäksi kahdeksan yritystä, jotka saivat 25–50 pistettä, luokiteltiin hyvin edistyneiksi ja 18 yritystä, jotka saivat 5–25 pistettä, luokiteltiin muutoksen aloittaneiksi. Loput 44 yritystä sai alle viisi pistettä.

Vuoden 2016 tutkimuksen viisi parasta yritystä (Ikea, C&A, H&M, Adidas ja Nike) kasvattivat kaikki kestävän puuvillan osuutta puuvillan kokonaishankinnasta vuonna 2017. Osuus kasvoi noin 20 prosentilla. C&A kasvatti kestävän puuvillan osuutta eniten.

Lisäksi 13 yritystä kehitti toimintaperiaatteitaan merkittävästi verrattuna vuoteen 2016. Eniten toimintaperiaatteitaan olivat kehittäneet GAP Inc, Ikea ja Marks & Spencer. Lisäksi yhdeksän yritystä paransi puuvillan jäljitettävyyttä.

Tutkimuksen perusteella suhteellisesti suurempi osa yrityksistä oli sitoutunut kestävän puuvillan hankintaan vuonna 2017 kuin vuonna 2016, mutta vain 11 yritystä on asettanut tavoitteen hankkia pelkästään kestävää puuvillaa vuoteen 2020 mennessä tai aikaisemmin.

Lisäksi kestävän puuvillan hankinta on pysynyt kokonaismäärältään melko pienenä. Vaatemerkit ja -ketjut mainitsevat kuluttajien vähäisen kysynnän, toimitusketjujen monimutkaisuuden ja lisäkustannukset esteinä kestävän puuvillan hankinnalle.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut